Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Zytomierska ska locka ören åt Barncancerfonden

Publicerad: 2 juni 2009, 09:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Nya öresauktionen Bid1234.se får draghjälp av såväl Barncancerfonden som pr-kvinnan Katrin Zytomierska och inredaren Lulu Carter.


Barncancerfonden och öresauktionssajten Bid1234.se har inlett ett samarbete. I går gick startskottet för såväl sajten som för kampanjen som ska samla pengar till Barncancerfonden. I auktionerna kan den som känner sig sugen lägga bud för att vinna aktiviteter tillsammans med olika kändisar.

- Man kan få åka hem till Peter från "Bonde söker fru" och rida på hans hästar och äta en lyxig måltid, eller äta middag med Lulu Carter och sedan låta henne följa med hem och ge inredningtips, säger Steffan Palm, vd på Bid1234 till Dagensmedia.se.

Intäkterna ska gå till Barncancerfonden.

- Vi gör det av good will och för att marknadsföra sajten, säger Steffen Palm.

Billy Ydefjäll, projektledare på Barncancerfonden, tror på idén och räknar med att det ska generera mycket pengar.

- Det vinnande budet går till Barncancerfonden, och tanken är att vi ska ha många sådana här auktioner en längre tid framöver, säger Billy Ydefjäll.

Även överskottet från budavgifterna ska tillfalla Barncancerfonden.

Bland företag som erbjuder den här typen av tjänst finns bland annat MrSvensson, som vid flertalet tillfället anmälts till Konsumentverket. En öresauktion går till så att man betalar en viss summa för att lägga ett bud, till exempel 15 kronor, medan budet bara höjs ett par få ören. Slutpriset blir ofta mycket lågt, men auktionsföretaget har då tjänat pengar på varje bud som lagts.

Andra öresauktioner har fått mycket kritik för att vara oetiska och luras. Hur har ni resonerat kring det?

- Vi har funderat på det. Men från Barncancerfondens sida har vi stor möjlighet att påverka vilka kändisar som lottas ut till exempel. Jag hoppas inte att folk kommer att känna sig lurade, säger Billy Ydefjäll.

Linus Kannerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.