Zoégas får en ny frontfigur

Personer som beter sig "smaklöst" ska bjudas på kaffe i Zoégas nya kampanj.

I Zoégas nya kampanj tar kaffetillverkaren ett nytt grepp om marknadsföringen. Företaget lanserar den nya frontfiguren Zoégas-mannen och använder humor i sin reklam.

– Det är väldigt svårt att sticka ut i bruset. Vi har jobbat med samma varumärkesplattform i flera år men inte fått tillräckligt bra utväxling av våra investeringar, säger Cathrine Ossborn, marknadschef på Zoégas, till Dagens Media.

Meningen med kampanjen är att människor som har upplevt något smaklöst, exempelvis någon som har trängt sig i kön till affären, ska kunna gå in på Zoégas sajt och nominera syndaren. Sedan skickas ett produktprov av Zoégas kaffe till den nominerade.

– Man ska hitta saker folk inte borde göra men som man kanske gör själv. Sedan ska man nominera vänner. Det handlar inte om hur folk ser ut utan mer om vilket smaklöst beteende de har, säger Cathrine Ossborn.

Den nya reklamfilmen är på engelska och visar hur Zoégas-mannen jagar allt från mammor med sele på sina barn till personer som åker segway.

– Att filmen är på engelska är en del i att sticka ut ytterligare. Det är dessutom en naturlig del av våra konsumenters vardag. Vår primärmålgrupp för kampanjen ligger på mellan 25 och 35 år, säger Cathrine Ossborn och fortsätter:

Bakom kampanjen står DDB. Produktionsbolag är Giants & Toys och regissör till filmen är Jesper Ganslandt.

Publicerad 2015-04-21 04.05Uppdaterad 2015-12-06 12.04

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: