Zlatans klubbyte – en lyckoträff för Samsung

2018-03-29 11:35  
Samsungs kampanj med Zlatan Ibrahimovic på Stureplan i Stockholm.

Namn och tröjnummer matchade – då valde mobiljätten att göra slag i saken: "En 'smida-medan-järnet-är-varmt'-aktivitet", säger marknadsdirektören Karl-Oskar Tjernström till Dagens Media.

Efter en tids spekulationer stod det i slutet av förra veckan klart att den svenske fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic kritat på för den amerikanska klubben LA Galaxy. Med orden "Kära Los Angeles, varsågoda" i en helsidesannons i LA Times aviserades nyförvärvet under fredagen av sin nya klubb.

Efter att ha lämnat Premier League stod det i början veckan också klart att Zlatan Ibrahimovic nu lyckats ro i land den tidigare kritiserade 100-miljoner affären med bettingbolaget Bethard.

LÄS MER: Zlatan och Dragomir driver med manliga stereotyper

Förutom att kliva in i Bethard har fotbollsstjärnan även tecknat ett längre reklamavtal med mobiljätten Samsung. Ett samarbete som blev officiellt redan innan dess att övergången till LA Galaxy hunnit bli officiell.

Men när nu övergången till USA nu väl är i hamn har det visats sig att Samsung haft turen på sin sida – både vad gäller klubbnamn och tröjnummer. Inte nog med att den nya klubbadressen delar namn med en av Samsungs mobilmodeller, 36-åringens tröjnummer i LA Galaxy är som bekant också just nummer nio – och nyligen lanserade företaget just mobilen "Samsung Galaxy 9" på marknaden.

Samsung tog tillfället i akt, och beslutade att snabbt gå ut med en kampanj i sociala medier och på en storbildsskärm på Stureplan i Stockholm.

– Det var naturligtvis en "smida-medan-järnet-är-varmt"-aktivitet, som man ofta måste göra in this day and age. Vi försöker ställa om hela vår marknadsföringsapparat till att bli både bättre på att planera på betydligt längre sikt, samtidigt som vi i execution måste kunna agera snabbt och agilt, vilket jag tycker vi levererade på här, säger Karl-Oskar Tjernström, marknadsdirektör på Samsung, till Dagens Media, och fortsätter:

– Dels ville vi såklart uppmärksamma att det nu blivit publikt att Zlatan ska byta klubb och kontinent, som det spekulerats friskt i de senaste månaderna. Att det sedan blev både klubb och tröjnummer helt i vår smak är såklart ingen nackdel...

Man anar ju nästan att det var som att ni kände till övergången till LA Galaxy? Och Zlatans nya tröjnummer?

– Huruvida vi kände till det innan kan jag givetvis inte kommentera, säger Karl-Oskar Tjernström.

Kampanjen är gjord tillsammans med byrån BLCK Communication.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt