Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Zeta slår ett slag för olivolja

Publicerad: 10 september 2010, 09:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Identity Works har fått i uppdrag av Zeta att öka olivoljekonsumtionen i Sverige med 100 procent till 2014. ”Det handlar om att göra beteendet naturligt”, säger Leo Hallerstam, konceptansvarig på varumärkesbyrån.


Kampanjen, som går ut på att göra olivolja till en naturlig del i det svenska köket, har redan körts igång i butiker. Där hänger det gröna skyltar vid grönsaksdisken med budskapet ”…och så lite olivolja”.

– Det är ett övergripande kampanjtema, som vi jobbat med länge och tänker på att utveckla. Det handlar om att göra beteendet – att addera olivolja till dessa andra ingredienser – naturligt, säger Leo Hallerstam.

Syftet med kampanjen är att fördubbla svenskarnas konsumtion av olivolja till 2014, och enligt Leo Hallerstam handlar det inte endast om att bygga Zetas varumärke, utan expandera hela marknaden.

– Det har varit spännande med ett uppdrag som inte bara handlar om att driva en specifik produkt. Då blir det också andra typer av åtgärder som man får ta till.

Som en följd av detta så kan lobbying komma att bli aktuellt i framtiden, säger han.

– Det är ingenting som vi gör nu, men det är en möjlig väg för att driva hela marknaden framåt.

Nästa vecka rullar också en kampanj ut i tunnelbanan där konceptet ska köras på stortavlor tillsammans med bilder på tomater och bröd.

– I tunnelbanan jobbar vi med en stor råvara tillsammans med texten ”…och så lite olivolja – pröva så får du se”.

Kampanjen ute i butikerna och i tunnelbanan riktar sig främst till den grupp av konsumenter som sällan använder sig av olivolja. Men för entusiaster finns det på webben en guide, dit de kan vända sig för att få råd och tips om hur man kan använda olivolja i matlagning.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev