Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Xperia X10 ska rädda Sony Ericsson

Publicerad: 14 April 2010, 04:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Sony Ericssons försäljning kraschade förra året. När nu flaggskeppstelefonen, Xperia X10, lanseras är siktet inställt på kunder som försvunnit till Apples Iphone.


Apples intåg har skakat om marknaden. Enligt analysföretaget Mediavision har en halv miljon Iphones sålts i Sverige sedan lanseringen 2008. Apple själva tillstår 400 000. Under 2009 störtdök Sony Ericssons försäljning och förlusten landade på 8,5 miljarder kronor. Nu följer Sony Ericsson och de andra jättarna i Apples fotspår.

– De har tagit intryck. Det är inte längre tekniska finesser som står i centrum av marknadsföringen utan användarvänlighet, säger Nicholas Högberg, vice vd på Tre.

Joakim Liljendahl, nordisk marknadschef på Sony Ericsson:

– Iphone har varit en katalysator för att ändra konsumenternas förväntningar på en ny telefon. Därför är det självklart att vår marknadsföring har ändrat fokus.

Sony Ericsson hopp står till Xperia X10, företagets första telefon med Googles Android-gränssnitt. Telefonen finns redan i handeln. Inom kort drar lanseringskampanjen i gång och telefonens Timescape-funktion, som kopplar samman användarens alla sociala funktioner i ett flöde, står i centrum.

– Det är en egenutvecklad funktion som särskiljer Sony Ericsson från konkurrensen. Inte ens med en laptop kan man hantera sina sociala nätverk på ett smidigare sätt.

Sony Ericsson investerade förra året 59 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar. Apple investerade under samma period bara 18 miljoner för Iphone. I siffrorna ingår dock inte operatörernas reklam. Om Sony Ericsson mediebudget ökar på grund av lanseringen av Xperia X10, vill Joakim Liljedahl inte berätta.

Är det Iphone ni jagar?

– Det skulle jag inte vilja säga. Våra varumärkesundersökningar visar att över 50 procent har Sony Ericsson som förstahandsval i dag. Vi har ett starkt varumärke.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.