Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Xbox låter fansen skriva historia

Publicerad: 6 April 2016, 04:15
Uppdaterad: 5 April 2016, 14:42

I och med lanseringen av spelet har Xbox Sverige gett de svenska fansen chansen att delta i en annorlunda tävling just för att ta vara på fansens kreativitet och samtidigt knyta an till spelets handling.


"Quantum Break" är en av vårens största Xbox-spel som väver samman spelformatets cinematiska action med tv-seriens spänning och drama. Detta för att skapa en värld där båda sidor påverkar varandra.

I spelet har huvudkaraktären makt över tidens flöde och därför skapades en tävling där deltagarna får skriva om historien utifrån fiktiva löpsedlar.

Tävlingen genomfördes på Xbox hemsida i slutet på mars och fick en total räckvidd på 250 000.

 – Eftersom Quantum Break är ett nyskapande spel där tid och kreativa lösningar står i fokus, ville vi ta fasta på det genom en tävling där bara fantasin sätter gränser. Vi fick in mängder av kreativa förslag och tävlingen fick bra spridning i sociala medier, säger Mattias Rosenkvist, affärsområdeschef Xbox Sverige i ett pressmeddelande.

De tävlande fick skriva om historia alternativt framtid utifrån fem fiktiva händelser där något oväntat eller spektakulärt inträffat i vårt förflutna eller i nutid.

”2000: Y2K-buggen slår ut banksystemet, alla pengar och skulder är nollställda”

”2015: En enorm oljefyndighet hittas mitt under Stockholm, Gamla Stan ersätts av oljedepå”

”1969: Sovjetunion hinner först till månen och USA tar sikte på mars istället”

”2010: Talangjakts-plikt ersätter allmän värnplikt, alla 18-åringar kallas till talangmönstring”

”2016: Internet läggs ner eftersom trollen tagit över, innehållet publiceras som kataloger”

Varje dag utsågs en vinnare som belönades med ett exemplar av "Quantum Break" och fick sin berättelse illustrerad i form av en egen löpsedel, (se bild).

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.