Gå direkt till textinnehållet

WWF tar hjälp av influencers för att rädda djurarter

WWFs senaste kampanj heter "En levande planet".

Världsnaturfonden WWF vill sätta fokus på värdet av biologisk mångfald tillsammans med influencers såsom Therese Lindgren och Underbara Clara.

I en ny, bred kampanj vill Världsnaturfonden WWF uppmärksamma en fråga som organisationen tycker borde få samma tyngd på den politiska agendan som klimatfrågan; den dramatiska förlusten av biologisk mångfald.

Kampanjen går under namnet "En levande planet" och tar sin utgångspunkt i WWFs verksamhet med att bevara djur och natur. Runt om i WWF-nätverket över hela världen kommer insatser göras för att uppmärksamma frågan.

– Det pågår en tyst katastrof som knappt får någon uppmärksamhet alls, och det är förlusten av antal vilda djur i världen, säger kommunikationschef Lisbeth Larsson till Dagens Media.

– Vi tycker självklart att det är jättebra att klimatfrågan har fått så mycket medialt fokus under den senaste tiden, men vi tycker att frågan om förlust av biologisk mångfald och hotade djur är minst lika viktig och inte alls fått den uppmärksamhet som den förtjänar. Det går snabbt utför och vi är på väg in i någonting som kallas det sjätte massutdöendet. Det senaste massutdöendet vi hade var när dinosaurierna försvann, fortsätter hon.

WWF har tidigare drivit kampanjer för att rädda djurarter. Det som är nytt nu är att organisationen sätter strålkastarljuset på hoten som både livsmiljöer och arter ställs inför. Därför kommer man i höst att visa på en rad arters utmaningar och kamp för överlevnad.

För att väcka engagemang i frågan tar organisationen i kampanjen hjälp av influencers.

– Vi har provat att jobba med influencers tidigare, med gott resultat. Den här gången utökar vi det litegrann. Vi vill jobba med personer som har trovärdighet i de här frågorna och som kan nå ut till många, framför allt unga människor. Det är viktigt vad man står för som person, så att man kan få fler att agera, säger Lisbeth Larsson.

Vad hoppas ni att det ska leda till?

– För det första vill vi informera så att människor får kunskap om den här frågan. Det är ett viktigt kommunikationsmål för oss, då vi tror att om människor förstår värdet av biologisk mångfald så kommer de också vara beredda att agera för att bevara den. Det handlar bland annat om att sätta press på politiker. Det ska inte vara okej att acceptera den här stora förlusten. Kampanjen är också en insamlingskampanj för att stödja WWFs arbete.

Kampanjen pågår från och med 20 september till och med december i digitala och sociala kanaler som Facebook, Instagram och Youtube. Den kommer även synas genom printannonser i dagspress, WWF Magasin och Kupé, bordsbrickor på SJ och tv-reklam i TV4, Sjuan och TV12.

Om kampanjen:

Medverkande influencers:

Therese Zätterqvist (berättar om valar)

Sabina Decireé (berättar om snöleoparder)

Ella Grundel (berättar om havssköldpaddor)

Clara Lidström - ”Underbara Clara” - (berättar om fjällrävar)

Wilma & Emil Holmqvist (berättar om noshörningar)

Therese Lindgren (berättar om björnar)

Lisette Alfredsson (berättar om elefanter)

Elin Nylund (berättar om schimpanser)

 

Bakom kampanjen:

Art director: Justine Lagache

Copy: Ola Gatby

Digital tillväxtbyrå: Searchmint

Webbyrå: Brandline

WWF: Jenny Sjöberg, Milo Schöldtz, Hanna Nygren, Torbjörn Hegedüs med flera.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-20 13.16Uppdaterad 2018-09-20 13.34

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: