Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Willys om RO:s beska besked: "Kommer inte ändra vår payoff"

Publicerad: 22 September 2014, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Willys kommunikationschef är mycket kritisk till Reklamombudsmannens beslut.


Ämnen i artikeln:

Willys

Som Dagens Media berättade tidigare i dag anser Reklamombudsmannen att matkedjan Willys mångåriga payoffer "Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse" och "På Willys får du mer för pengarna oavsett vad du handlar" är vilseledande.

RO kan dock inte tvinga Willys att ändra sin payoff utan beslutet ska istället ses som vägledande.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på Willys, berättar att matkedjan är missnöjda med Reklamombudsmannens besked.

– Vi anser inte att det här är vilseledande och vi känner oss trygga med det, säger hon till Dagens Media.

Kommer ni fortsätta använda er payoff?

– Vi vill inte vilseleda någon och nu får vi se över om vi kan bli ännu tydligare i vår kommunikation. Men i nuläget kommer vi inte ändra vår payoff. Det är det totala intrycket som är avgörande och vi känner oss tydliga med att vi inte vilseleder någon genom att berätta om vår affärsidé.

Är ni förvånade över RO:s beslut?

– Ja det kan jag säga att vi är. Särskilt med tanke på att vi har anlitat flera av varandra oberoende experter på marknadsrätt som allihop gör en annan bedömning. Det är överraskande.

Men ni är alltså beredda att strunta i RO:s beslut?

– Nu kom det här beskedet nyligen så vi får se vilka konsekvenser det får för vår kommunikation.

Även Konsumentverket har kommenterat beslutet från RO.

" Vi kommer inte att agera i nuläget men vi följer förstås Willys och andra matkedjors marknadsföring regelbundet", skriver myndigheten på Twitter.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Willys

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.