Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Wateraid samlar kända reklamkaraktärer

Publicerad: 1 December 2014, 07:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

Guden Apollo, Fåret Frank och en rad andra reklamkaraktärer provfilmar för rollen som Wateraids nya talesperson i organisationens julkampanj.


Ämnen i artikeln:

Ruth

Wateraid samlar kända reklamkaraktärer för att uppmärksamma bristen på rent vatten och sanitet i världen. Syftet med kampanjen är att få svenskarna att byta ut en julklapp mot vattendroppar, som finns att ge bort i organisationens gåvoshop.

– Istället för de där strumporna eller den där vinflaskan till faster Betty kan man tänka på att det finns de som inte har tillgång till det som vi tar för givet, rent vatten i kranen, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare på Wateraid, till Dagens Media.

I reklamfilmen, som tagits fram tillsammans med reklambyrån Ruth, syns guden Apollo, Unionen-hjältarna, K-Rautas Jarmo, fåret Frank, Bredbandsbolaget-Kenny, mannen från Tre, Mekonomen-Karin och en tysk tandläkare provfilma för rollen som talesperson för Wateraid.

Telia-pappan gör också comeback, liksom mannen bakom rösten i Dressman-reklamen.

– Julen är ju ett av de tillfällen när svenska folket verkligen ger, men det är också mycket brus, det finns många angelägna saker att ge till. Vi funderade på hur Wateraid, som är ett relativt nytt varumärke i Sverige, ska komma igenom bruset, och kom fram till att vi skulle kunna ta hjälp av Sveriges reklamkaraktärer, som ju blivit folkkära karaktärer av sig själva.

Var det svårt att få företagen att ställa upp?

– Nej, det är fantastiskt att så många ville vara med. Många är ju konkurrenter, men det var inga problem för dem. Det behövdes ingen övertalningskampanj, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Acne har producerat filmen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ruth

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev