Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Wallmans i största kampanjen någonsin

Publicerad: 1 September 2009, 10:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

”Eller så går ni till Wallmans” är budskapet när Wallmans Nöjen drar igång sin största kampanj någonsin.


Kampanjen drar igång den här veckan och ska rulla i fem veckor i TV4. Fyra filmer har tagits fram i samarbete med produktionsbolaget Palladium.

– Tanken är att i lågkonjunkturen skänka extra energi och glädje år det svenska folket, säger Mikael Solfors, vice vd på Wallmans Nöjen.

Filmerna har ett Roy Andersson-likt uttryck och visar hur tråkig vardagen är i olika situationer. Bland annat får vi se ett medelålders par fira en riktigt långtråkig 20-årig bröllopsdag. Samtliga filmer är fotograferade i en enda tagning som först fokuserar på en detalj för att sedan göra en utåkning.

– Vi ville skapa ett eget uttryck och om det här blir lyckosamt så blir det här vår identitet i tv. För varje millimeter som kamera åker ska en ny detalj fångas i bilden. Det ska inte bli fikapaus när Wallmans reklam syns i tv.

Kampanjen ska visa att det alltid finns något nytt att upptäcka hos Wallmans, som har funnits i 50 år. Förhoppningen är också att payoffen ”Eller så går ni till Wallmans” ska bli lika stark som ”Har ni fest eller?”.

– Det är vår högsta dröm. Vi har gott om självförtroende och tycker att det här känns rätt.

Kampanjen går även i dagspress, samt med understöd via Facebook och Youtube.

Bruttovärdet av kampanjen är 6,5 miljoner kronor, berättar Mikael Solfors.

– Vi har aldrig satsat så mycket på en enskild kampanj förut. I lågkonjunkturens skugga är det viktigt att visa muskler  och få ut ett lustfyllt uttryck. Vår intention är att gjuta liv i Sverige.

Palladium

Regi: Filip Hammarström

Foto: Staffan Övgård

Scenograf: Agustin Moreaux

Producent:  Johan Rudolphie

Ljud: Seamus Deivert

Musik: Björn Baummann

Online: Rickard Ahlbäck

Casting: Sofia Sohlberg 

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.