Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Volvos twitterkupp i Super Bowl

Publicerad: 27 januari 2015, 08:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:15

Så ska Volvo tjäna på Super Bowl – utan reklam.


Ämnen i artikeln:

Super BowlVolvo

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Volvo kommer inte att medverka med en egen reklamfilm när finalen i amerikansk fotboll, Super Bowl, avgörs på söndag.

Istället har Volvo Cars i USA, tillsammans med reklambyrån Grey, hittat ett annat sätt att dra nytta av sändningen, som är en av årets största tv-händelser i USA.

Varje gång en bilreklam för ett annat bilmärke visas under sändningen, uppmanas tittarna att twittra om vem de helst skulle skänka en Volvo XC60 till, under hashtaggen #Volvocontest.

"While other car companies are showing you what matters to them, we want to know who inspires you, who moves you, who matters most to you", är budskapet i en promotionfilm som just nu sprids på nätet.

Volvo kommer att svara några av twittrarna under kvällen, som får motivera sitt val ytterligare. Fem vinnare kommer att bli utvalda och får en bil från Volvo.

Förra året sände elva bilföretag reklam under Super Bowl. I år har än så länge fem märken meddelat att de är med, enligt Adweek: BMW, Kia, Lexus, Nissan och Mercedes-Benz. 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Super BowlVolvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev