Gå direkt till textinnehållet

Volvos twitterkupp i Super Bowl

Så ska Volvo tjäna på Super Bowl – utan reklam.

Volvo kommer inte att medverka med en egen reklamfilm när finalen i amerikansk fotboll, Super Bowl, avgörs på söndag.

Istället har Volvo Cars i USA, tillsammans med reklambyrån Grey, hittat ett annat sätt att dra nytta av sändningen, som är en av årets största tv-händelser i USA.

Varje gång en bilreklam för ett annat bilmärke visas under sändningen, uppmanas tittarna att twittra om vem de helst skulle skänka en Volvo XC60 till, under hashtaggen #Volvocontest.

"While other car companies are showing you what matters to them, we want to know who inspires you, who moves you, who matters most to you", är budskapet i en promotionfilm som just nu sprids på nätet.

Volvo kommer att svara några av twittrarna under kvällen, som får motivera sitt val ytterligare. Fem vinnare kommer att bli utvalda och får en bil från Volvo.

Förra året sände elva bilföretag reklam under Super Bowl. I år har än så länge fem märken meddelat att de är med, enligt Adweek: BMW, Kia, Lexus, Nissan och Mercedes-Benz. 

Publicerad 2015-01-27 08.24Uppdaterad 2015-12-06 12.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: