Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Volvos nya drag: Tar hjälp av zenfilosof

Publicerad: 26 Januari 2017, 11:02
Uppdaterad: 26 Januari 2017, 11:57

Strävan mot nya mål hindrar oss från att leva fullt ut i nuet – det vill Volvo Cars ändra på.


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsForsman Bodenfors

Volvo Cars senaste kampanj ”The Get Away Car” är resultatet av en undersökning* som visar att mer än var fjärde svensk har svårt att sätta sina fritidsintressen främst. 70 procent av de tillfrågade uppger att det är jobbet som tar för mycket tid.

Det har Volvo tagit fasta på i nya kampanjen för Volvo V90 Cross Country – och tar hjälp av den brittiske zenfilosofen Alan Watts, vars kända tal ”Live Fully Now” från 1959 utgör ledmotivet till filmen.

– Idén bygger mycket på vad själva bilen kan göra. Varför vi utvecklar sådana här produkter är just för att man ska kunna ta sig till platser och leva livet fullt ut utomhus. Och det ville vi illustrera med det här fantastiska talet av Alan Watts, säger Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö till Dagens Media.

Med succékampanjer sprungna ur kommunikationsplattformen ”Made by Sweden” har Volvo Cars rönt stora framgångar internationellt, bland annat med konceptet ”Made by people”.

– Vi ser att varumärket påverkats något enormt både av de nya produkterna och av den marknadsföring vi gör, vilket är jättekul. Vi mäter varje variabel om hur varumärket uppfattas, både internt och externt. Det är glädjande att vi för fjärde året i rad toppar Yougovs buzz-mätning som det varumärke det pratas mest positivt om i Sverige, säger Per Carleö.

Varför har ni lyckats?

– Det som vi lyckats hitta är en varumärkesmix som också säljer. Vi ser direkt att försäljningen påverkas när vi drar igång kampanjer, nästa på dags- och timbasis. I dag är det så lätt att följa, när det mesta sker online och vi kan till exempel följa direkt när och hur kunder börjar bygga ihop sin bil på vår sajt.

I tidigare kampanjfilmer har ni använt er av svenska kändisar. Får vi se mer av det framöver?

– Vi har aldrig haft en strategi att använda kändisar. Vi illustrerar våra kampanjer med människor, ibland är de kända för det symbolvärde den står för och ibland inte. Men eftersom det inte är en strategi är vi inte heller tvingade att göra det.

Kampanjen går ut i flera mediekanaler i Sverige och globalt.

– Det är flera steg i kampanjen och nästa steg kommer redan i nästa vecka, säger Per Carleö.

Byrån bakom kampanjen är Forsman & Bodenfors.

*Undersökningen har genomförts i sju länder av Volvo Cars.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev