Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Volvo Trucks årets kommunikatör

Publicerad: 28 Mars 2014, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:43

Bolaget vinner Stora Kommunikatörspriset för sina virala kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikatörerVolvo

– Volvo Trucks är ett utmärkt exempel på hur en organisation som genomsyras av kommunikation når fantastiska framgångar, säger Cecilia Schön Jansson, vd på Sveriges Kommunikatörer, som delar ut priset, i ett pressmeddelande.

Stora Kommunikatörspriset delas ut varje år till en person, grupp eller organisation som "genomfört en stor kommunikativ insats under året".

Volvo Trucks vinner priset för sin filmkampanj, med bland annat "The Epic Split" med Jean-Claude Van Damme, som fått enorm spridning i sociala medier.

Enigt Volvo har de sammanlagt sex filmerna gett upphov till nyhetsartiklar och tv-inslag till ett uppskattat värde av 1,1 miljarder kronor, och antalet personer som följer Volvo i sociala medier har skjutit i höjden.

"Volvo Trucks filmkampanj är ett lyckat exempel på hur B2B och B2C-marknadsföring smälter ihop. Kommunikationen sträcker sig utanför Sveriges gränser och har skapat sig en plats i den internationella kommunikationshistorien", skriver juryn i sin motivering.

– Vårt mål var att skapa innehåll som skulle vara relevant för lastbilsintresserade, men samtidigt spektakulärt för att engagera allmänheten, säger Per Nilsson, pr-chef på Volvo Trucks, i pressmeddelandet.

Jury 2014

• Tom Beckman, kreativt ansvarig och partner, Prime

• Gunilla Steinwall, generalsekreterare, Hjärnfonden

• Emma Stjernlöf, marknadschef Adidas Sverige

• Micael Dahlén, professor Handelshögskolan

• Irene Svenonius, stadsdirektör Stockholms stad

• Helena Norrman, kommunikationsdirektör Ericsson

• Per Mossberg, kommunikationsdirektör PostNord

• Arash Pournouri, VD At Night Management och 2013 års vinnare av Stora kommunikatörspriset

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.