Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Volvo rånar bilar på energi i ny kampanj

Publicerad: 7 april 2016, 07:56
Uppdaterad: 7 april 2016, 15:08

Bild 1/2  

Bilmärket visar upp ett kreativt sätt att ladda sina hybridbilar med en ny uppfinning som rullats ut på en motorväg i California.

Ämnen i artikeln:

Volvo

JH

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

”Highway Robbery” är namnet på Volvos senaste kampanj som lanseras idag.

Uppfinningen - som ser ut som en stor gummimatta - samlar på sig de förbipasserande bilarnas energi medan de kör över mattan. Ungefär på samma sätt som när man kopplar ihop en cykel och en lampa, så länge någon cyklar på cykeln så hålls lampan tänd.

Volvos uppfinnare har tänkt steget längre, då mattan kan samla på sig all energi och omvandla det till el som sedan samlas i en uppladdningsstation.

När en Volvo hybrid kommer och kör förbi stationen, finns det tillräckligt med el för att ladda upp bilen. Ett rån, men ett väldigt milt rån.

Kampanjen har skapats i samband med bilmärkets lansering av deras nya bil, Volvo XC90 T8.

– Den alldeles nya Volvo XC90 T9 visar att den stora kraften kan komma från vart som helst, från traditionella motorer till elektriska och flera andra. ”Highway robbery” är ännu ett sätt att visa upp vår tro på hur vi kan påverka miljön och inte bara våra bilar. Vi poserar stora frågor där vi försöker hitta nya svar, säger John Militello, marknadschef på Volvo Car USA.

Bredvid mattan har Volvo även ställt upp en skylt som tackar bilarna personligen för att de medverkat. Bland annat en Audi och en Jeep.

Grey New York står bakom kampanjen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev