Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Volvo om Zlatan-filmen: "Aldrig sett något liknande"

Publicerad: 27 januari 2014, 09:27
Uppdaterad: 8 mars 2016, 11:59

Volvos marknadskommunikationschef Per Carleö häpnar över mottagandet av Zlatan-filmen.


Ämnen i artikeln:

VolvoForsman Bodenfors

Förhandslanseringen fungerade. Efter en massiv pr-kampanj, med bland annat ett niosidigt reportage i DI Weekend, var det på lördagskvällen premiär för Volvos reklamfilm med Zlatan Ibrahimovic.

Volvo tog över en hel reklampaus i TV4:s final av "Det stora äventyret", och släppte samtidigt filmen digitalt – på Youtube och i egna kanaler.

Per Carleö är mycket nöjd med mottagandet.

– Filmen har haft ett enormt genomslag i medier och sociala medier, både vad gäller räckvidd och engagemang. Jag har aldrig sett något liknande, varken för Volvo eller någon annan, säger han.

Hur många som såg filmen i TV4 vet han inte ännu, men tv-programmet sågs av 1,2 miljoner personer. I skrivande stund har filmen setts 1,1 miljoner gånger på Youtube.

Både Zlatan och Volvo trendade på Twitter i helgen och hashtagg #madebysweden har använts över 5 000 gånger, enligt Per Carleö.

Antalet medlemmar på Volvos konton på Twitter och Instagram har fördubblats i samband med kampanjen, och räckvidden på Facebook ökade med 300 procent efter att filmen publicerades.

Enligt Per Carleö har materialet kring kampanjen delats 5 500 gånger på Facebook och antalet likes uppgår till drygt 255 000.

Volvos reklamfilm, som är gjord av Forsman & Bodenfors, diskuterades flitigt i sociala medier i helgen, och fick både ris och ros. De positiva reaktionerna överväger, men det är också tydligt att många inte tycker att filmen lever upp till de högt ställda förväntningarna.

– Det är naturligt att reaktionerna blir polariserade och det är ok, alla får tycka vad de vill. Det viktigaste är att vi skapar engagemang, och i slutändan att vi säljer bilar, säger Per Carleö.

Filmen med Zlatan Ibrahimovic har visats hos Volvos återförsäljare under helgen, även innan den hade premiär i tv och på webben, tillsammans med ett erbjudande på Volvo XC70.

– Zlatan-filmen har lett till enorm trafik och vi ser redan en rejäl skjuts i försäljningen, säger Per Carleö.

Enligt medieuppgifter på måndagen betalades Zlatan Ibrahimovic 12 miljoner kronor för sin medverkan i reklamfilmen. Enligt Per Carleö stämmer inte siffran, men han vill inte säga hur mycket Volvo betalade.

Var det mer eller mindre än 12 miljoner?

– Det säger jag inte.

LÄS OCKSÅ:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

VolvoForsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev