Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Volvo läxar upp byrån: "Inte roligt över huvud taget"

Publicerad: 1 September 2014, 13:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Aftonbladet-profilen Natalia Kazmierska erbjöds två tusen kronor för att twittra om Volvos nya bil. Nu tar biltillverkaren starkt avstånd från The Viral Companys agerande.


Dagens Media berättade tidigare i dag om det erbjudande som Aftonbladets Natalia Kazmierska fått från Volvos byrå The Viral Company.

För två inlägg i hennes ”sociala kanaler” erbjöds hon enligt egen uppgift fyra tusen kronor, samt en egen Volvo XC90 under en vecka.

I en krönika riktade Natalia Kazmierska, redaktör för Aftonbladet Debatt, hård kritik mot Volvo och pr-byrån The Viral Companys agerande.

Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars, ber nu om ursäkt.

– Vi har full förståelse för hennes kritik. Det här är inget vi tycker är roligt över huvud taget, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Att betala journalister är helt främmande för oss, vi jobbar inte så över huvud taget. Att hon ska ha fått ett erbjudande om ersättning känns mycket främmande. Vi ger aldrig pengar till journalister.

Visste ni om det här?

– Vi kände inte till det nej, hennes krönika kom som en överraskning.

Kommer ni skärpa till rutinerna nu?

– Vi kommer att väldigt tydligt se över exakt vad som har hänt för att kunna se till att det aldrig händer igen. Det kan jag vara väldigt tydlig med.

The Viral Companys vd Manne Schagerström kallar det hela för ett ”olycksfall i arbetet”.

– Det var ett mejl som blev skickat till fel person. Det finns inte på kartan för oss att jobba mot journalister på det sättet, säger han.

Vem var mejlet avsett för?

– Det vet jag inte. Men så fort det uppdagades att hon fått mejlet hade vi en dialog med Natalia och gjorde klart att det absolut inte var aktuellt.

Jobbar ni med köpta inlägg i sociala medier?

– Sociala medier är lite av en testkittel, där man får pröva sig fram och man kan tänka sig att exempelvis bloggare kan jobba med sponsrade inlägg. Men praxis är att det alltid ska framgå.

Trots fadäsen säger Per Carleö säger att han är nöjd med kampanjen #MadeByGöteborg.

– Vi vill göra en hyllning till Göteborg och många har uttryckt sin uppskattning på Twitter och Instagram.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.