Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Volvo byter ut loggan

Publicerad: 27 Augusti 2014, 10:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Volvo byter logga för att ge en mer exklusiv look.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Design LabVolvo

I samband med lanseringen av nya prestigebilen XC90, som denna vecka visas upp för världspressen i Stockholm, passar Volvo Cars på att uppdatera sin logotyp.

Dels har loggan som sitter på bilen uppdaterats för att få en mer exklusiv känsla. Samtidigt uppdateras logotypen som används i all kommunikation.

" Volvo behövde en förnyad design för järnmärket, optimerad för kommunikation och mångsidig för alla typer av applikationer. Logotypen har förenklats i sin renaste form och förmedlar varumärkets vision; att vara världens mest progressiva och åtråvärda premiumbilmärke", skriver Stockholm Design Lab, som har tagit fram den nya logotypen, i ett pressmeddelande.

Byrån har även gjort motsvarande uppdatering av Volvo AB:s logga.

Järnringen på nya XC90 har utvecklats internt av Volvos designavdelning, under ledning av designchefen Thomas Ingenlath.

– Med den nya loggan går vi ännu mer tillbaka till Volvos rötter. Den påminner om originalloggan som satt på de allra första bilarna, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo Cars.

– Med nya XC90 höjer vi nivån och gör en mer exklusiv bil, den nya loggan bidrar också till en exklusivare look.

Lanseringen av Volvos nya suv XC90 beskrivs som avgörande för bilmärkets framtid internationellt. Bilen har utvecklats i Sverige och är den första nya modellen som tagits fram sedan kinesiska Geely tog över ägarskapet 2010.

– Lanseringen är en nystart av Volvos varumärke, har vd:n Håkan Samuelsson sagt.

Framför allt är förhoppningarna stora på den amerikanska marknaden.

– I Sverige har vi förflyttat varumärket under en längre tid, men internationellt tar vi ett rejält steg med den nya bilen. I USA har vi haft ett begränsat utbud men nu lanserar vi en ny bil som känns som mitt i prick för den amerikanska marknaden, säger Per Carleö.

XC90 börjar säljas i februari. Det blir Volvos internationella byrå Grey London som får uppdraget att lansera bilen internationellt, men Forsman & Bodenfors kommer att vara delaktiga i den svenska kampanjen.

– De är involverade i allt vi gör i Sverige, säger Per Carleö.

När lanseringskampanjen drar igång vill han dock inte avslöja.

– Det kan jag inte säga något om ännu.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Stockholm Design LabVolvo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.