Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Volvo bekräftar – här är Avicii-kampanjen

Publicerad: 30 April 2015, 12:01
Uppdaterad: 29 Mars 2016, 09:04

Volvo och Avicii gör ny version av Nina Simones "Feeling Good".


Ämnen i artikeln:

AviciiVolvo

Som Dagens Media kunde avslöja för några veckor har Volvo Cars valt att anlita Tim Bergling, världsberömd dj och musikproducent under artistnamnet Avicii, till sin kommande reklamkampanj.

I dag bekräftar Volvo samarbetet med Avicii och berättar att det rör sig om den globala lanseringskampanjen för prestigemodellen XC90 – "den mest spännande produktlanseringen i företagets historia", enligt globala marknadschefen Alain Visser.

Kampanjen, som har premiär nästa vecka, har budskapet "A new beginning", och är gjord av Forsman & Bodenfors.

Enligt ett pressmeddelande markerar kampanjen en nystart för Volvos varumärke.

– Volvo Cars varumärke är på väg uppåt, precis som Avicii, vars publik bara blir större och större. Vi tyckte att bästa sättet att fira vårt svenska arv och vår passion för livet var att tillsammans producera något speciellt som återspeglar vilka vi är och vad som är viktigt för oss, säger Alain Visser i ett pressmeddelande.

Avicii har för Volvos räkning producerat en nyversion av Nina Simone-låten "Feeling Good".

– Jag har varit ett stort fan av Nina Simone, Etta James och den typen av musik väldigt länge. Så när jag fick reda på att det var den här låten som Volvo Cars ville använda i musikvideon blev jag väldigt entusiastisk och glad över att få jobba med den. Jag ville skapa något nytt men ändå hålla mig nära originalet, säger Tim "Avicii" Bergling i pressmeddelandet.

Musikvideon har spelats in i Sverige, bland annat i Stockholm och på Österlen.

Volvo Cars har gjort flera musikaliska reklamsamarbeten de senaste åren, och flera av Sveriges största musik- och idrottsstjärnor har medverkat i reklamen, däribland Zlatan Ibrahimovic, Robyn och Swedish House Mafia.

När kommunikationskonceptet "Made by Sweden" lanserades i januari 2014 framförde Zlatan Ibrahimovic den svenska nationalsången i en version producerad av stjärnproducenten Max Martin.

LÄS ÄVEN:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AviciiVolvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev