Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Volvia ställer mediekanaler mot varandra

Publicerad: 18 September 2012, 08:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:11

Bilförsäkringsföretaget Volvia vill kunna finkalibrera sin marknadsföring och ställer därför olika mediekanaler mot varandra i sin höstkampanj.


Ämnen i artikeln:

Cordovan

Tanken med Volvias kampanj "Rätt bil. Rätt försäkring. Mindre problem" är, utöver att visa upp företaget som ett givet alternativ för Volvoägare, att ställa olika mediekanaler mot varandra för att mäta effekten av de olika delarna av kampanjen.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Cordovan Communication och mediekanalerna är valda utifrån Volvias geografiska styrkor och svagheter.

I Skåne och Kalmarregionen använder sig Volvia av en tv-kampanj. I Stockholm görs kampanjen som ett event ihop med serviceverkstäderna och i västra Götaland består kampanjen av ny direktreklam. I övriga landet, som ska fungera som en referensgrupp, kommer kampanjen bestå av traditionell direktreklam.

– Vi kände att vi ville göra en uppdaterad version av konceptet. Samtidigt som det finns så otroligt många kanaler att välja mellan så är Volvia utsatta för stor konkurrens i branschen. De har tappat lite och då ville vi prova med olika typer av medieinsatser på olika geografiska områden, säger Patrik Spång, kreativ chef på Cordovan, till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Allt leder till en sajt vilket gör vi kan mäta trafiken och se varifrån besökarna kommer och sedan utvärdera vilken kanal som fungerar bäst i vilka områden. Idén är att kunna finkalibrera kampanjen. Det känns lite spännande tycker både vi och Volvia.

Kampanjen går till vecka 46.

Se filmen här:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/gefyUUIIuxc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Cordovan Communication:

Projektledare: Annika Svahn

Produktionsledare: Lotta Tengby

Cd/copy: Patrik Spång

Ad: Ola Lundin

Pr-strateg: Annika Jardin

Planner: Anders Werngren

Interface developer: Magnus Claesson

System developer: Robert Rydh

Mediestrateg: Mikael Stenberg, MEC

Director: Kalle Breitholtz,  Breitholtz Entertainment

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cordovan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev