Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Volt gör kampanj mot USA:s vapenlagar

Kreatörsparet Linus Bronge och Oskar Pernefeldt fick nyligen ta emot kycklingstipendiet på Guldäggsgalan tidigare i maj. Nu gör de och Volt en kampanj mot vapenvåldet i USA, som ska visas upp för USA:s kongress.


Publicerad 2016-05-30 09:09
Uppdaterad 2016-05-30 09:13

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:

Linus Bronge och Oskar Pernefeldt värvades i höstas, från CP+B till Volt. I maj mottog de det prestigefyllda Kycklingstipendiet på Guldägget.

Duon har arbetat ihop länge och uppmärksammats för projekt som "Dear Future" och "The International Flag Of Planet Earth", där den senare fick stor internationell spridning.

Nu kommer duons nästa projekt "Sign their yearbook" som Volt gör tillsammans med organisationen New Yorkers Against Gun Violence.

Projektet handlar om vapenvåldet i USA som årligen dödar tusentals barn. I USA är det tradition med en årsbok med bilder på alla studenter som går ut high school. Samtidigt skriver man en hälsning till varandra i böckerna.

I kampanjen har man nu tagit fram en årsbok med bilder på studenter som avlidit till följd av vapenvåldet. Vem som helst kan gå in på kampanjens hemsida och signera boken, där underskrifterna samtidigt fungerar som en namninsamling mot USA:s vapenlagar.

– Varje år omkommer 2000 barn till följd av vapenrelaterat våld. Med den här kampanjen vill vi lyfta fram de som aldrig fick chansen att ta studenten. Vi har haft ett tätt samarbete med New Yorkers Against Gun Violence och föräldrarna till de omkomna barnen. Det har varit väldigt gripande och värdefullt och New Yorkers Against Gun Violence är riktiga eldsjälar som nappade direkt på vår idé, säger Oskar Pernefeldt, kreatör på Volt och en av initiativtagarna till projektet, till Dagens Media.

Målet är att få USA:s kongress att se över vapenlagarna och samtidigt försöka stoppa antalet dödsfall.

– Vi vill ge folk en tankeställare. När man ser bilderna och förstår att alla är döda blir det genast gripande. Det här är ett nytt sätt att paketera namninsamlingar och målet är att överlämna alla underskrifter till USA:s kongress och få dem att se över deras vapenlagar, framför allt hur man gör sina bakgrundskollar på vilka som får- och inte får köpa vapen, säger Oskar Pernefeldt.

Arbetsgrupp:

Kund: New Yorkers Against Gun Violence

Byrå: Volt

Creative Director: Daniel Vaccino

Kreatörer: Linus Bronge & Oskar Pernefeldt

Projektledare: Maria Sandberg

Produktionsledare: Gabriela Brandén

Visualizer: Staffan Kjellvestad

Digital Designer: Per Sturesson

Praktikant: Simón Ubeira 

Foto: Jan Landfeldt & Ulf Nilsson (United Frog Studios)

Musik: Mårten Sahlin (SingSing)

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.