Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Volontaire tog guld i Euro Effies

Publicerad: 21 september 2012, 04:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Volontaire tog hem ett guld i Euro Effies för sitt arbete med "Curators of Sweden".

Ämnen i artikeln:

VolontaireVisit Sweden

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Det är för arbetet med "Curators of Sweden", där olika svenskar får ta över ett @sweden-konto, som Volontaire fick ta emot ett Euro Effie guld i reklamtävlingen AECA Euro Effies.

Kampanjen, som togs fram tillsammans med Visit Sweden och Svenska Institutet, har väckt stor uppmärksamhet världen över. Inte minst när Stephen Colbert gick ut och sa att han ville twittra för @sweden. Kampanjen har även tidigare kammat hem flera priser, bland annat ett Grand Prix i Cannes Lions cyberkategori.

Patrick Kampmann är creative director på Volontaire och han var med och tog emot priset.

– Jag tror att det här är den första svenska Effien över huvud taget så det är jäkligt kul. Det är en jätteprestigefull tävling som värderas av både bransch- och kundsidan, säger han och fortsätter:

– Det känns som 100-wattaren upphöjd i kubik. Vi har ju vunnit mycket för "Curators of Sweden" och det är en humbling experience. Vi är nästan lite bortskämda.

Volontaire hade med sig representanter från både Visit Sweden och Svenska Institutet till Euro Effies-galan.

– Det är roligt at få dela det med dem också, det är ju en kampanj som har stått och fallit kunden. Kunden har vågat backa kampanjen på ett helt annat sätt än i andra projekt jag har varit med i. Det har varit små fadäser och situationer som har uppstått och då är det viktigt ha kunden med sig på banan vilket de har varit, säger Patrick Kampmann.

Hur firade ni priset?

– Vi firade med kunden och stannade kvar på Effies-galan och stod och pratade och hade det mysigt skulle jag tro. Det blev också en del ryggdunkande från branschen utomlands.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev