Volkswagens strategi – vill bli en del av populärkulturen

2018-03-06 12:41  
Zara Larsson samarbetar med Volkswagen.

Volkswagen anordnade intervju och exklusiv spelning med Zara Larsson som en del i en global kampanj. Nu vill biljätten "komma in i populärkulturen": "Det viktigt att påverka påverkarna", säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen, till Dagens Media.

I början av september förra året gick bilföretag Volkswagen ut med nyheten att de fortsätter att utveckla sin plattform Garage Sound. Samtidigt berättade företaget att de inleder ett samarbete med den svenska artisten Zara Larsson.

Några veckor efter uppträdde Zara Larsson i Frankfurt i samband med företagets lanseringen av den nya bilmodellen T-Roc. Den svenska artistens spelning i Tyskland blev den hittills sjätte av de så kallade Volkswagen Garage Sound-konserterna.

Trots att Volkswagen hade knutit till sig en av Sveriges största artister har inte svenska Volkswagen nyttjat samarbetet med Zara Larsson. Fram till nu.

Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen i Sverige, förklarar att man under tid har tittat på konceptet "Volkswagen Garage Sound-konserten" och de själva letat efter en svensk artist som skulle kunna passa för formatet.

– Men vi har liksom inte hittat någon riktigt självklar stjärna för oss. De finns, men många artister är väldigt upptagna, säger hon till Dagens Media.

Efter ett möte med Volkswagens huvudkontor i Tyskland stod det klart att de alltså hade lyckats ro i land ett samarbete med den svenska artisten Zara Larsson.

– När de signat Zara så insåg vi att det var självklart för oss att också göra något med henne.

Resultatet av samarbetet i Sverige blev i två delar. En intervju med Zara Larsson som gjordes av Daniel Hallberg i baksätet av en Volkswagen. Samt en konsert på Berns i Stockholm, en exklusiv spelning med 1 200, endast inbjudna, gäster.

Spelningen ägde rum i fredags och inför konserten fick 50 personer chans att på Instagram sjunga sig till en biljett.

– Spelningen i sig var grym och jag tyckte själva grejen var väldigt kul, det var massor ut av Zaras vänner och familj på plats, säger Jeanette Asteborg.

Hur väl tycker du Zara Larsson limmar med ert varumärke?

– Alla vill hänga med Zara, och hon är attraktionskraft som ger mycket spridning och andra värden.

Jeanette Asteborg berättar att det under konsterten även var en hel del influencers på plats.

– Vi vill komma in i populärkulturen, och då är det väldigt viktigt att påverka påverkarna. Influencers är en naturlig del av populärkulturen och det gäller att, när alla pratar om content hit och dit, att faktiskt förtjäna att bli uppmärksammad och gillad. Man måste hitta rätt lägen, och inte bara göra det för att. Man måste bli respekterad.

Har ni vidare planer på att samarbeta med Zara Larsson?

– Det kan jag inte säga, säger Jeanette Asteborg.

Daniel Hallberg: "Jag godkänner min egen insats"

Intervjun med Zara Larsson gick ut på Volkswagen Garage Sounds Instagram och hemsida för drygt en månad sedan. Och utgångspunkten för intervjun var en då tioårig Zara Larssons något kaxiga ord inför finalen av TV4:s "Talang", där hon förklarade att minsann planerade att vinna hela programmet. Som bekant vann också Zara Larsson "Talang" och ämnet för intervjun blev självförtroende.

Intervjun med artisten gjordes av Instagramprofilen och Kings ad Daniel Hallberg, som sen tidigare känner Zara Larsson och som också var på plats under spelningen i fredags. Intervjun gjorde de den 11 januari.

– Vi åkte runt en dryg timma i den där bilen kommer jag ihåg, säger Daniel Hallberg till Dagens Media.

Ämnet var självförtroende. Var fick du själv för känsla för Zaras självförtroende?

– Hon har inte alls någon hybris. Som jag ser det är hon glad och tacksam för att hon har en talang.

Hur bedömer du din egen insats?

– Jag har ju inte gjort några direkt renodlade intervjuer förut. Jag gör "Scenkväll med Luuk" just nu, och det tangerar väl det lite. Men att bedöma min egen insats... Svårt att säga. Zara är en glad och bjussig person. Det hade nog varit svårare för mig att intervjua en butter och stängd person, säger Daniel Hallberg och fortsätter:

– Men jag godkänner nog min egen insats, men det är nog mest tack vare Zara.

Daniel Hallberg och Zara Larsson under intervjun.

Se hans intervju med Zara Larsson för Volkswagen här.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt