Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Volkswagens reklamoffensiv fortsätter

Släpper ny reklamfilm med det svenska längdskidlandslaget.


Publicerad 2015-12-21 14:54
Uppdaterad 2016-01-04 10:37

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:

Idag släpper Volkswagen en ny reklamfilm med det svenska längdskidlandslaget. Och erbjudandet som ska marknadsföras kallas "Ski Team Edition", där fyrhjulsdrift och wi-fi ska kopplas ihop.

– Vi ville såklart marknadsföra att man nu kan få en portabel 4G wi-fi-router från Tele2 med en surfpott på 300 GB. Vi ville skildra en situation som skulle kunna uppstå, då skidlandslaget träffar fans som man tror vill ha en selfie men de frågar om wi-fi. Där finns det en hög grad av igenkänningsfaktor vilket är lite kul, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen till Dagens Media.

Under hösten har biljätten drabbats av sin största skandal någonsin och i oktober skickade de ut en blixtannons där företaget berättade att de då stod inför sin största arbetsuppgift på 60 år – att reparera förtroendet hos kunderna.

Något som enligt pr- och varumärkesexperter var alldeles för lite för att vinna tillbaka förtroendet och de menade även att fuskskandalen kommer att påverka varumärket i många år framöver.

Hur tänker ni kring er marknadsföring just nu?

– Vi har följt vår plan och marknadsfört de produkter som vi planerat sedan länge. Att vi har gjort en reklamoffensiv nu har ingenting med det som har hänt att göra.

Hur ser ni på den kritiken som säger att ni gjort för lite för att vinna tillbaka förtroende?

– Det finns säkert mängder av åsikter om hur man bör göra, vi kan säga att enligt våra mätningarna av vår marknadsföring har responsen varit god. Man måste naturligtvis jobba med kommunikationen och erkänna att det varit en stor och allvarlig fråga för oss som vi lagt ner mycket energi på. Vi hade en väldigt omfattande annonsering under en dag och har under hösten även jobbat med den frågan i de andra kanalerna. Samtidigt har vi arbetat med vår marknadsföringsplan och det kommer vi också att fortsätta med.Volkswagen Sverige och landslaget är samarbetspartners sedan 2009 och detta är sjunde filmen som de gör tillsammans.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.