Volkswagen utser bästa autosvaret

Volkswagen lanserar nya Passat med autosvarskampanjen "Das Auto Reply".

Varje år skickas 2,4 miljarder autosvar per mejl i Sverige.

Nu tar Volkswagen steget och gör autosvaren till reklamkanal.

– Det finns något fint i autosvar, en förväntan om vad ska hända när man är borta från jobbet. Men i dag ser alla autosvar likadana ut, vi vill göra dem roligare, säger Jeanette Asteborg, kundansvarig på Mediacom, som har tagit fram kampanjen tillsammans med produktionsbyrån Oh My.

På kampanjsajten Dasautoreply.com kan besökarna tävla om att skriva det bästa autosvaret, eller få inspiration från andra. Där finns också Das Auto Reply-generatorn för skräddarsydda autosvar.

För att locka besökare till sajten sprids autosvar från kända och aktuella personer som jultomten och de tre vise männen i banners och på Facebook.

Temat i den stora lanseringskampanjen för Volkswagens nya Passat är att hitta balansen mellan fritid och arbetsliv.

– Vi ville addera något som kan sprida kampanjen även bland dem som inte är väldigt intresserade av bilar. Idén om autosvar dök upp när vi funderade över vad som finns mellan jobb och privatliv, säger Jeanette Asteborg.

Att kunna använda det Volkswagen-klingande "Das Auto Reply" var en bonus.

Kampanjen har pågått i ett par dagar, och enligt Jeanette Asteborg har mottagandet varit bra.

– De första dagarna hade vi över 1 000 delningar, vilket vi är väldigt nöjda med.

Publicerad 2014-12-17 11.22Uppdaterad 2015-12-06 12.19

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: