Volkswagen krishanterar – med massiv reklamkampanj

UPPDATERAD. Volkswagen Sverige kommenterar skandalen i ny kampanj.

Idag kommenterar Volkswagen Sverige för första gången utsläppsskandalen i kampanjform genom en annons som gått ut i flera svenska tidningar och sajter, som Dagens Nyheter, Dagens Industri, Expressen, Resumé.se och Dagensmedia.se.

" Vi vill reparera något som gått sönder: Ditt förtroende för oss” inleds annonsen där man berättar att företaget står inför sin största arbetsuppgift på 60 år - att reparera förtroendet hos kunderna.

Dessutom berättar man att man skickat ett brev till alla som köpt en bil som berörs hos Volkswagen där man berättar vad man vet och vilka åtgärder som kommer vidtas.

– Det här är en global kampanj som kommer gå i flera länder, som Sverige är en del av. Den kommer att gå både i print och online, men endast under idag, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige, till Dagens Media.

Dagens Media har tidigare skrivit om Volkswagens annons med sloganen: "En värsting du vill umgås med", som lanserades samtidigt som utsläppsskandalen uppdagades.

Marcus Thomasfolk säger dock att företagets vanliga annonsering kommer att forsätta framåt.

–  På sikt har vi nya bilar vi ska lansera som inte omfattas av det som har hänt och därmed kommer vi genomföra nya kampanjer. Däremot kommer vi såklart att se över vårt budskap. Den här kampanjen är ett sätt att nå ut till en bredare publik och även om den bara går idag kommer vi fortsätta jobba med vår hemsida och våra sociala kanaler.

Vad hoppas ni uppnå med den här kampanjen?

–  Vi vet att det kommer krävas många steg för att återupprätta tilliten hos våra kunder och allmänheten, men det här är ett steg i den riktningen. Vi vill vara tydliga med att vi är medvetna om att vi svikit ett förtroende och hoppas att vi i konkret handling visar att vi är värda att återfå det förtroendet.

LÄS ÄVEN:

 

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2015-10-12 06.01Uppdaterad 2015-12-21 15.02

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: