Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Volkswagen i självlysande DI-annons

Publicerad: 21 December 2018, 13:47

Volkswagens annons av Nord DDB, där en del av texten bara framträder i mörker.

I Volkswagens senaste printkampanj blir dold text synlig i mörker. "Ibland måste vi göra andra typ av kampanjer än bara 'plåt och pris'", säger Jeanette Asterborg, marknadschef på Volkswagen.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenDI

I en printannons i DI Weekend har Volkswagen tillsammans med Nord DDB tagit fram en lite annorlunda annons för att lyfta Volkswagens tekniska lösning Night vision. Night vision är en värmekamera installerad i vissa bilmodellen Touareg. 

Värmekameran i bilen kan upptäcka djur i skogen och längs vägen som bilföraren med blotta ögat kanske inte hade märkt.

Att det dolda blir synligt är precis det som Volkswagen tagit fasta på i printannonsen. Läsaren kan i ljus läsa en dikt om ett rådjur, släcker dock läsaren lampan så framträder ytterligare text.

– Den första texten går att läsa i sin helhet och hänger också ihop, men det blir en helt annan text när man läser den i mörker. Det är lite som när man var liten och skrev med spionpenna, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen, till Dagens Media. 

I annonsen syns ingen bil, även om Volkswagens logga är synlig.  

– Ibland måste vi göra andra typ av kampanjer än bara ”plåt och pris”, hitta en personlighet och en själ i marknadsföringen. Det är svårt att få läsare att läsa en annons, men om man väl gör det så tror jag att man kommer komma ihåg den här längre än mer traditionella annonser. 

Andreas Johansson, redaktör på Di Weekend, säger att de under året har gjort flera kreativa annonslösningar med flera olika annonsörer. Bland annat utvik, omslag som öppnas likt en ladugårdsdörr och den årliga Krogguiden i samarbete med Mercedes. 

–  Det är jätteroligt att kunna jobba så tätt med våra annonsörer på ett kreativt sätt, säger Andreas Johansson, till Dagens Media och fortsätter:

– När vi fick frågan från Volkswagen om att göra en självlysande annons i tidningen så nappade vi direkt. Utmaningen blir att få folk att lösa i becksvart mörker, men det har vi hittat en lösning på. 

Se en film om annonsen nedan:

 

Arbetsgrupp

Anton Bolin, Art director

Svante Pårup, Copywriter

Simon Higby, Creative lead

Maja Björklén, Business Director

Anna Lisspers, Faktor

Linda Weissman, Final Art

Andreas Dahlqvist, CCO

 

Dokumentation:

Christian Björnerhag, Haris Badic, Edward Lever, Tomas Wall

 

Illustratör:

Tomas Lindell

 

Volkswagen:

Jeanette Asteborg

Carl Sundstedt

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

VolkswagenDI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev