Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Vitamin Well vinnare på Inhouse-galan

Publicerad: 28 September 2016, 06:00
Uppdaterad: 30 September 2016, 07:06

På tisdagskvällen korades årets bästa kampanj under Inhouse-galan, som arrangeras av Dagens Media och Arkitektkopia. Vitamin Wells kampanj ”Zlatan @ work” gick segrande från Berns.


Ämnen i artikeln:

Vitamin WellZlatan Ibrahimovic

Kampanjen ”Zlatan @ Work” – där ambassadören Zlatan Ibrahimovic ger ont anande arbetssökande och ett cykelbud en rejäl överraskning – blev i våras en viral succé för Vitamin Well.

På tisdagskvällen utsågs kampanjen till årets bästa inhouse.

Juryns motivering:

”Med humor, äkthet och genom att sänka garden har vinnaren av Årets Bästa Kampanj skapat en viral raket. Huvudrollsinnehavaren iklär sig en ny roll och vågar driva med mediebilden av sig själv. Årets vinnare är Vitamin Well – med kampanjen ”Zlatan @ work”.”

Brons: If – Databrottskampanj

Silver: Ica – Rosa bandet

Zlatan-filmerna är framtagna i samarbete med produktionsbolaget Jarowskij.

Andra vinnare

Bästa expo: Plantera – Metro

"Genom ett angeläget och aktuellt ämne har man engagerat målgruppen långt över förväntan. Och med enkla medel fick man besökarna att stå för kreativitet och skapande i en blomstrande miljö. Man kan inte bli annat än glad av detta event. Grattis Plantera med Metro."

Bästa DR-utskick: Ejendals – DR Italien

"I en allt mer digital värld finns det fortfarande många företag som på ett systematiskt och regelbundet sätt använder den kanske mest traditionella reklamkanalen av dem alla; brevlådan. Varför? Jo, självklart för att kampanjerna är lönsamma och visar avsedd effekt. Genom brevlådan finns den unika möjligheten att nå alla på en marknad – eller bara några få. Just möjligheten till spetsiga urval har årets vinnare i kategorin bästa DR tagit tillvara på.  Genom ett riktat utskick i tre delar har man lyckats lansera inte bara sitt företag utan också två dittills okända varumärken på en ny marknad, Italien. Brevlådekanalens möjlighet att distribuera give-aways och varuprover var också en komponent som framgångsrikt och innovativt vävdes in i kampanjen. Kort sagt – ett effektivt och kreativt utnyttjande av brevlådan som kanal – grattis Ejendals!"

Bästa trycksak: Telge Bostäder

"På ett nytänkande sätt har årets vinnare skapat en trycksak som bidrar till ökad förståelse och kommunikation mellan människor. Utan att skriva ett enda ord har vinnaren tagit fram en bok som på ett både respektfullt och enkelt sätt bidrar till ökad integration och därigenom gör skillnad på riktigt. Vinnare i kategorin Bästa trycksak är "Säg det med bilder" från Telge Bostäder."

Bästa digitala aktivitet: Sony Music

"Ett helt enastående resultat med bl a listetta i 8 länder, nära 500 miljoner strömningar bara på Spotify, 600 miljoner visningar av musikvideon på Youtube och över 3 miljoner likes talar sitt (över)tydliga språk. Ett resultat långt, långt över förväntan. Att på det här viset använda digital aktivering baserat på ett smart dystopiskt koncept – och på ett sånt utstuderat sätt bygga en helt okänd artists personlighet och hypen runt honom –  är oerhört bra orkestrerat från början till slut. Med lanseringen av Alan Walker visar Sony Music i år igen var skåpet ska stå. Juryn är mäkta imponerad och vill bara se mer. Gärna år efter år. Tack."

Årets rookie: Lisa Hultengren

"Årets rookie är en uppskattad och innovativ medarbetare. Utan tidigare erfarenhet från musikbranschen har hen tagit sig an både berömda artister samt skapat lyckade internationella kampanjer för debutanter. Kreativiteten, förståelsen för målgruppen samt de enastående resultaten präglar hennes insatser och vi kan inte annat än att utse Lisa Hultengren till årets rookie."

Årets inhouseavdelning: Ica Reklam

"Juryns val av årets inhousebyrå är en byrå som på några år gjort en smakfull förändringsresa. Inte bara storleksmässigt, utan framför allt när det gäller att gå från enbart produktion till att nu låta den kommunikativa idén vara i fokus. Denna inhousebyrå har i dag dubbelt så många kreatörer än tidigare. Man plockar kontinuerligt hem mer och mer strategiskt och kreativt arbete från sina externa reklambyråer. Man har till och med en egen intern reklamtävling. Man har gått från reklamblad till guldägg. Priset för årets bästa inhouseavdelning går till Sveriges största inhousebyrå med över 300 anställda – ICA Reklam!"

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev