Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vitaelab: "Reklamen fortsätter som tidigare"

Publicerad: 19 September 2013, 11:53
Uppdaterad: 24 Mars 2016, 13:11

Konsumentombudsmannen felktolkar. Det anser Vitaepro, som nu slår tillbaka mot myndighetens beslut.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Som Dagens Media berättade tidigare i dag kan en rad påståenden i Vitaepros reklam KO vill att Marknadsdomstolen ska stoppa.

Anledningen är att reklamen bland annat innehåller "vilseledande hälsopåståenden". Därför lämnade KO in en stämningsansökan till Marknadsdomstolen.

Nu slår Vitaelab, som äger varumärket Vitaepro, tillbaka mot myndigheten, som bolaget menar har feltolkat budskapet i reklamen.

Dessutom, menar Vitaelab, berör stämningen "all marknadsföring av kosttillskott i Sverige".

Frode Nakkim är kommunikationsdirektör på Vitaelab:

" Vi är väldigt angelägna om att kosttillskott ska marknadsföras på ett sätt som konsumenterna förstår och har nytta av, i enlighet med Marknadsföringslagen. Denna sak handlar om nyanser och avvägning av ord i vår marknadsföring. Till slut blir saken en fråga om tolkningen av EU-förordningens intention och verkan", skriver han i ett mejl till Dagens Media.

Frodde Nakkim hävdar också att syftet med KO:s stämingsansökan är att använda Vitaepros reklam för att testa EU-förordningen om näringspåståenden och hälsopåståenden i svensk rätt.

" Det är slående att KO ger sig på den största och mest synliga aktören på marknaden och inte de oseriösa. Men vi ser fram emot saken och har stor tro på att Marknadsdomstolen vill göra bedömningar som är till konsumentens fördel.

Marknadsdomstolens avgörande blir oerhört viktigt för hela den svenska kosttillskottsbranschen. Om KO mot förmodan får medhåll i rätten, kommer det strypa hela branschen och slå tillbaka mot kunderna", skriver Frode Nakkim.

Slutligen menar han att marknadsföringen av Vitaeproe oavsett vad "fortsätter som tidigare".

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.