Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Vit juls kampanjfilm väcker engagemang

Publicerad: 21 November 2017, 13:23
Uppdaterad: 23 November 2017, 07:25

Kampanjfilmen fokuserar på att lyfta fram barnens egna berättelser om vuxnas alkoholvanor under julen.


Ämnen i artikeln:

Reform ActIOGT-NTO

IOGT-NTO har med hjälp av byrån Reform Act fortsatt att utveckla den elvaåriga kampanjen "Vit jul".

I den nya kampanjfilmen "barn har full koll", där Able Film står för produktion, förklarar barn hur de påverkas av vuxnas drickande.

– Det är självklart att fråga de som berörs. Vi pratar om att göra julen till barnens högtid, men alla barn tycker inte det är kul med julafton, säger Tobias Vestergren, projektledare på Reform Act, till Dagens Media.

Även om "Vit jul" varit en välkänd kampanj under många år har den inte riktigt gett önskad effekt, eftersom det fortfarande är väldigt många som dricker på julafton. Genom att intervjua barn hoppas IOGT-NTO nu att kampanjen ska få vuxna att reflektera över sin alkoholkonsumtion och inse att deras beteende kan få konsekvenser.

– Tidigare har vi själva sagt att en vit jul gör skillnad men då har motargumentet blivit: "ja, men att ta några glas vid julbordet gör väl ingenting", och det har vi försökt att möta gång på gång. Det har väl inte riktigt fått det genomslaget som vi velat, även om vi haft väldigt bra siffror från undersökningar som Yougov har gjort.

Den nya kampanjfilmen har fått stor spridning och setts av drygt 1,5 miljoner på bara en vecka. Anledningen till att den väckt ett så stort engagemang stavas "organisk", eftersom det bara lagts några tusenlappar på egen spridning. Av 1,5 miljoner är 1,2 miljoner av dessa organisk spridning.

Se filmen här:

 

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

Reform ActIOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev