Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Visar upp näthatet på storbildsskärmar

Publicerad: 1 December 2015, 08:19
Uppdaterad: 8 December 2015, 21:14

Brasilianare som skriver rasistiskt online kan få se kommentarerna på storbildsskärmar nära sina hem.


Det är människorättsorganisationen Criola som ligger bakom kampanjen "Virtuell rasism, riktiga konsekvenser".

Organisationen, som drivs av afro-brasilianska kvinnor, samlar kommentarer från Facebook och Twitter och använder verktyg för geopositionering för att ta reda på vart personerna som skrivit kommenterarna bor.

Därefter köper organisationen billboardutrymme nära hemmen och publicerar de rasistiska kommentarerna med enorma bokstäver, dock med namn och foton blurrade. Det skriver bbc.com idag.

Criolas grundrare Jurema Werneck säger till BBC att kampanjen syftar till att uppmuntra människor att prata om och anmäla rasism.

– De här människorna som begår övergrepp online tror att de kan sitta tryggt inom hemmets fyra väggar och göra precis vad de vill på internet. Vi tänker inte låta det hända. De kan inte gömma sig från oss, vi kommer att hitta dem, säger Jurema Werneck.

Idén till kampanjen föddes när den populära afro-brasilianska väderpresentatören Maria Júlia Coutinho blev måltavla för rasistiska påhopp på en Facebook-sida. Ironiskt nog hände detta den 3 juli, vilket är Brasiliens nationella dag mot rasistisk diskriminering.

Billboard-kampanjen har varit igång sedan i somras, och Jurema Werneck säger till BBC att man har mottagit främst positiva reaktioner, dessutom att den har lyckats väcka en hel del debatt i sociala medier.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.