Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Visa kampanjar med Usain Bolt

För andra gången låter Visa sprintern Usain Bolt vara frontfigur i kortföretagets kampanj.


Publicerad 2014-03-24 13:29
Uppdaterad 2015-12-06 12:43

Ämnen i artikeln:

Visa

Dela artikeln:

Visa var tidigare en av huvudsponsorerna till OS i London och valde då att använda Usain Bolt i sin reklam. Nu upprepas tilltaget inför fotbolls-VM – som Visa är en av sex globala sponsorer till.

– Fotbolls-VM är det största som sker i fotbollsvärlden och intresset är helt enastående över hela världen. Så för oss som ett stort, globalt och välkänt varumärke känns det naturligt att jobba ihop med Fifa, säger Christina Lind, Sverigechef för Visa Europe till Dagens Media.

I den nya reklamfilmen får tittarna se hur Usain Bolt förflyttar sig mellan träningsanläggningen på Jamaica till fotbollsstadion Maracanã i Rio med hjälp av Visas innovationer.

– Vi har gjort en medryckande film som jag tror att alla kommer att gilla. Det är häftiga färger och sambakänsla och temat är snabbhet.

Reklamfilmen ska gå upp i tv i slutet av maj, men redan 25 mars börjar Visa kommunicera kring temat ”Following Bolt to Brazil” i digitala kanaler över 22 olika marknader.

Payoff är ”Flow faster with Visa”.

Som ett komplement till kampanjen anordnas också en tävling där första priset är en resa till fotbolls-VM i Brasilien.

Alla som handlar med sitt Visa-kort på nätet har möjlighet att delta.

– Vi vill att kampanjen ska bygga intresset för fotbolls-VM, men också engagera till att använda Visa-kortet.

Förra året köpte Visa medier i Sverige för 19 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Årets medieköp planeras bli lika stora – majoriteten läggs på kampanjen kring fotbolls-VM.

– Vi gör en större kampanj om året i Sverige, sedan kör vi banners och digital reklam under resten av året.

Vilken målgrupp har kampanjen?

– Alla. Fotboll är ett väldigt brett intresse och Visa-kortet är till för att använda varje dag. Vi ser att summan på snittköpen går ner hela tiden och många har inte kontanter på sig, utan använder sitt kort. Så det är en stor och bred målgrupp, säger Christina Lind.

Bakom kampanjen står reklambyrån Saatchi & Saatchi London. Reklamfilmen är producerad av Traktor och mediebyrå är MEC.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.