Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ving stoppar reklamen

Publicerad: 20 April 2010, 04:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Vulkanaskan har strandsatt tusentals svenskar, och flygbolagen förlorar miljarder varje dag. Fortfarande rullar dock både SAS och Fritidsresors reklamfilmer, men Ving har reklamstopp.


– Vi tar en paus under de här dagarna, och kommer inte synas med varken tv-reklam eller print. När media översvämmas av rapportering om vulkanaska tror jag inte att potentiella resenärer är särskilt mottagliga för säljbudskap, säger Claes Pellvik, marknadschef för Ving.

Han säger att Ving nu lägger all kraft på att nå ut med information till de drabbade resenärerna och få hem dem till Sverige.

– Ving.se är navet i vår kommunikation, vi finns också på Facebook och Twitter där vi kontinuerligt informerar om vad som händer. Vi försöker även nå våra resenärer med sms och via telefon, så att de får den senaste information om vad som gäller.  

Fritidsresor har inte vidtagit några åtgärder vad gäller marknadsföringen, utan kör på som vanligt. Men om askmolnet håller i sig kan de vara tvungna att minska sina reklaminvesteringar.

– Vi tittar på det, men det beror ju helt på hur situationen utvecklas. Om det fortsätter kommer vi ta bort vår sista minuten-annonsering, det är ju ingen mening att ha kvar. Långsiktigt ändrar vi dock ingenting, kör vi reklamstopp stannar ju all aktivitet upp. Världen stannar inte helt och hållet, och många vill fortfarande ut och resa, säger Lottie Knutson, informationsdirektör på Fritidsresor.

Hur hanterar ni kommunikationen till de drabbade?

– Hellre för mycket information än för lite, vi försöker få ut den snabbt på vår sajt och vara ärliga i hur det ligger till. Stora delar av den info vi lägger upp snor dock våra konkurrenter rakt av och lägger ut på deras egna sajter, vilket är ganska frustrerande.

SAS har minskat reklamtrycket, men kör fortfarande reklamfilmen som är en del av kampanjen ”Ta hand om din tid”, med budskapet att SAS är lika med punktlighet.

– Ja, de rullar fortfarande. Vi jobbar långsiktigt med vår kommunikation, men vi har i det här extrema läget tagit bort ett antal annonsenheter. Effekten av vår reklam blir ju lägre, så vi kommer att anpassa trycket och optimera våra medieinvesteringar till rådande situation, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på SAS.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.