Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Vill stoppa sexistisk reklam i tunnelbanan

Publicerad: 5 Mars 2014, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:45

UPPDATERAD. Sveriges Kvinnolobby planerar en kampanj i Stockholms kollektivtrafik för att protestera mot sexistisk annonsering.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

I ett pressmeddelande från organisationen beskrivs kampanjen som en protest mot att det offentliga rummet är "som ett galleri för sexistiska annonser".

– Vi är trötta på sexistisk reklam. Kollektivtrafiken har blivit ett galleri för objektifierade kvinnokroppar och sexistisk reklam har blivit en naturlig del av det offentliga rummet, skriver Stephanie Thögersen, programansvarig på Sveriges Kvinnolobby, i ett mejl till Dagens Media.

Enligt Sveriges Kvinnolobby far många unga kvinnor illa och drabbas av självhat när smala modeller objektifieras i annonser.

– Vår granskning visar att 9 av 10 unga kvinnor mår dåligt av reklamen och att reklamen får dem att vilja ändra på något hos sig själva. Reklamen påverkar kvinnors och tjejers uppfattning om sig själva men även mäns uppfattning om kvinnor. Den här typen av reklam upprätthåller ojämställdhet, skriver Stephanie Thögersen.

Sveriges Kvinnolobby drar nu igång en insamling av pengar. Bidragen kommer att gå till annonser som kommer att sitta på bussar, pendeltåg och tunnelbanetåg i Stockholm under en veckas tid.

Annonseringen kommer att vara en del av den pågående kampanjen "Reklamera", som går ut på att anmäla sexistisk reklam till Reklamombudsmannen.

Detta är första gången som organisationen arbetar med så kallad crowdfunding, och Stephanie Thögersen tror att det kommer att fungera väl.

– Det är många människor som hör av sig och känner att de vill göra något och då kan detta vara ett sätt att bidra. Crowdfunding är ett sätt att göra något gemensamt, skriver hon.

Annonseringen i kollektivtrafiken drar igång så fort den kan finansieras.

LÄS ÄVEN:

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev