Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Vill slå hål på fördomar om lågprismat

Ingos pr-kupp för Lidl-restaurangen Dill rörde om rejält i mediegrytan. I dag serveras uppföljningen.

Helen Preutz


Publicerad: 09 Oktober 2013, 09:33
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:31

Ämnen i artikeln:

LidlIngo

Dagens Media berättade nyligen om lågpriskedjan Lidl:s pr-kupp i form av restaurangen Dill. Brittiske stjärnkocken Michael Wignalls påstådda pop-up-krog visade sig i själva verket vara en iscensättning i syfte att marknadsföra Lidl.

I dag rullar Lidl och Ingo ut resten av kampanjen i print, tv och digitalt. Här berättar man syftet till kuppen och hur man gick till väga.

– Anledningen till att vi betett oss så är att det finnas många fördomar mot lågprismat, säger Josefine Richards, copywriter på Ingo till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Att göra en case-film är ett annorlunda sett som skiljer sig från vanliga glossiga reklamfilmer. Vi vill visa hur det verkligen var.

Enligt Josefine Richards föll pr-kuppen väl ut.

– Den respons vi har fått har varit enormt positiv. Det är klart att några hade velat veta från början.

Syftet med kampanjen är att slå hål på fördomar och visa Lidls utbud av bland annat ekologiska produkter och svenskt kött.

Arbetsgrupp:

Lidl:

Caroline Forshéll Persson

Kommunikationschef

Karin Berg Ansvarig Sociala & Digitala Medier

Fredrik Marmbrandt Reklamchef

Ingo:

Josefine Richards Copywriter

Rikard Holst Art Director

Thomas Weigle Head of Planning

Björn Ståhl Creative Director

Marie Klinte Account Director

Joachim Ewert Account Manager

Andreas Mandahus Final Art

Kerstin Engberg Head of Art

Daniel Rytz Digital Producer

Fredrik Lundberg Web Design

Colony:

Markus Ahlm Agency Producer / Event Producer

Anna Högkil Event Producer

Ulrika Dahlin Art Buyer

Bo Gustavsson Digital Director

Acne:

Mackan Svanberg Regissör

Fredrik Skoglund Producent

Petur Mogensen Exekutiv Producent

Anders Jedenfors Foto

Pelle Lundberg Stillbild

Cohn & Wolfe:

Kamran Alemdar Projektledare

Scream:

Hans Hellgren Kundansvarig

Eric Sjöbeck Digitala medier

Malin Wallén Printmedier

Ämnen i artikeln:

LidlIngo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.