Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vill locka hbt-besökare till Sverige

Publicerad: 27 Juli 2011, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Homo- och bisexuella vill i högre grad än genomsnittet känna sig fria, njuta av god mat och söker sig i större utsträckning till storstäder. Det menar Visit Sweden som går ut i en stor kampanj för att locka amerikanska hbt-besökare till Sverige.


Ämnen i artikeln:

Visit Sweden

Det är i en målgruppsanalys som Visit Sweden tagit fram som det framkommer att segmentet homo- och bisexuella är resenärer på jakt efter nya städer och platser att besöka.

Enligt målgruppsanalysen är det också en grupp som i högre grad än genomsnittet vill känna sig fria, njuta av god mat, ha roligt och uppleva nya saker med sin partner. Det är också vanligare att homo- och bisexuella bor i en storstad och gärna vill besöka andra storstäder.

Det är bakgrunden till att Visit Sweden nu går ut i kampanjen "Stockholm full glory", som riktar sig till hbt-resenärer i USA. Målet är att marknadsföra Stockholm som en av världens bästa städer för hbt-resenärer.

– Resandet till Sverige ökar och det finns en stor potential att öka resandet ännu mera. Genom att Visit Sweden även vänder sig till resvana hbt-personer, främst i USA, hoppas vi kunna placera Sverige på kartan som en av världens främsta hbt-destinationer, säger Visit Swedens vd Thomas Brühl i ett pressmeddelande.

Som ett led i kampanjen kommer amerikanska Out Magazine, världens bäst säljande gaytidning, dedikera sitt oktobernummer till Sverige.

Tidningen är resultatet av ett samarbete mellan Visit Sweden och Stockholm Visitors Board och innehåller bland annat reportage från Stockholm, från Västsverige och från ishotellet i Kiruna.

Skribenter från andra hbt-inriktade tidningar, bland annat Curve, Mate/Winq, MTV/Logo och OMG Magazine, samt en researrangör från Signature Travel Consortium kommer även de att besöka Stockholm i augusti.

I kampanjen ingår också vanlig annonsering, pr-events och marknadsföring i sociala medier.

– Stockholm är ett perfekt resmål för hbt-resenärer från USA, med sin blandning av modern livsstil, öppenhet och kultur, säger Magnus Lindbergh, projektledare för segmentet på VisitSwedens USA-kontor. I vår satsning på den amerikanska marknaden lyfter vi också fram Icehotel och Västkusten som exotiska upplevelser, säger Thomas Brühl.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Visit Sweden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.