Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Vill inte hamna i mellanmjölkens land”

Publicerad: 15 April 2010, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Reeboks marknadschef Robert Ingham svarar på kritiken mot stjärtkampanjen.


Dagensmedia.ses artikel om Reeboks nya reklamfilm, fokuserad på ”snygga rumpor” väckte starka reaktioner.

En livlig diskussion fördes i kommentarstråden där omdömena varierade från ”sexistisk” och ”usel” till ”skitbra”.

Reeboks nordiske marknadschef svarar nu på kritiken.

– Jag har följt debatten och vi har fått den reaktion som vi förväntat oss, det verkar som att folk bryr sig i alla fall, säger han och fortsätter:

– Försäljningschefens fru sade ”ja du, den är rätt sexistisk”. Några minuter senare sade hon ”man kanske skulle köpa den där skon”.

Du är inte rädd för att bli betraktad som gubbsjuk?

– Jag har inte samma budget som Nike eller Adidas. Jag måste göra ett avtryck med de medel vi har och vill inte hamna i mellanmjölkens land. Det är svårt att ta plats i dagens mediebrus.

Kommer ni även att göra liknande kampanjer mer killrumpor?

– Ja, varför inte. Om vi ska visa tjejers rumpor måste vi även kunna visa killrumpor. Vi har faktiskt gjort reklam med nakna killar, bland annat ultimate fightingstjärnan Chuck Liddell. Men ännu finns produkten Easytone bara för tjejer.

Räknar du med att reklamen blir anmäld igen?

– Ja, de som anmälde den förra kampanjen kommer säkert att göra det igen. Men vi har på fötterna. Faktum är att skon ökar muskelaktiviteten i rumpan.

Till kommande kampanjer tänker Reebok använda sig av ”vanliga tjejer” istället för fotomodeller.

– Det blir nästa fas i kampanjen. Då kommer det att vara helt vanliga tjejer, i många fall över 30, och flera som fött barn.

Reebok jobbar med mediebyrån Carat i Sverige. Reklambyrå är DDB i New York.

Här är Reeboks nakenviralfilm med Chuck Lidell.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JGjhANWabZg&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JGjhANWabZg&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.