Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vill bryta tabun kring mens

Publicerad: 10 Juni 2016, 05:00
Uppdaterad: 10 Juni 2016, 06:50

I en ny sommarkampanj samarbetar Svenska FN-förbundet och Apoteksgruppen för att bryta tabun kring mens. Kampanjen ”Mens – helt enkelt” ska även stödja arbetet för flickors rättigheter genom FN-förbundets projekt Flicka.


De båda har tidigare samarbetat med varandra i kampanjen ”Snippan” och nu fortsätter de att försöka bryta stigman kring kroppen. Apoteksgruppen har låtit Novus undersöka svenskars attityd kring mens och det visade sig att fyra av tio tycker att det känns olustigt att prata om mens.

Det är något som kampanjen hoppas ändra på och genom att sälja den helröda tampongasken med den enkla texten ”Mens – helt enkelt” på Apotekgruppens apotek.

Sedan 2013 driver Svenska FN-förbundet projektet Flicka i Affarregionen i Etiopien med fokus att stötta unga kvinnors rättigheter och verka mot barnäktenskap och könsstympning.  

Enligt tradition anses flickorna i regionen vara redo för äktenskap när de får sin första mens vilket innebär att många gifts bort från cirka 11 års ålder. Det är också vanligt med den värsta formen av könsstympning, infibulation, som ofta leder till infektioner i samband med mens.

– Genom Flicka-projektet arbetar vi på bred front för att stoppa kvinnlig könsstympning och barnäktenskap. Samarbetet med Apoteksgruppen och kampanjen Mens – helt enkelt hjälper utsatta flickor i Etiopien och bidrar bland annat till att fler kan undvika komplikationer orsakade av könsstympning i samband med mens, säger Linda Nordin, generalsekreterare i Svenska FN-förbundet i ett pressmeddelande.

Just mens har varit ett omskrivet ämne den senaste tiden men det är fortfarande ett känsligt ämne att prata om menar Apotekgruppens kommunikationschef Maria Mårfält.

– Mens är ett hett ämne som nu är mer aktuellt än någonsin, men det finns fortfarande mycket att göra när det kommer till att bryta stigmat. Vi hoppas att vi genom vårt initiativ kan bidra till att ytterligare avdramatisera mensen här hemma i Sverige samtidigt som vi är stolta över att fortsätta stötta unga flickors rättigheter i världen genom vårt samarbete med Svenska FN-förbundet till förmån för projekt Flicka, säger Maria Mårfält, kommunikationschef på Apoteksgruppen i ett pressmeddelande.

Team bakom kampanjen:

PR-byråArbetsgrupp Wenderfalck:Kundansvarig/projektledare: Linn PetrénProjektledare: Nina Brogård

ReklambyråArbetsgrupp Tomorro’:CD: Helena von MatérnCopy: Johanna AfzeliusProjektledare: Pamela NymanProduktionsledare: Hanna Carlsson

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.