måndag20 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Viktiga skäl bakom Försvarsmaktens nya kampanj

Publicerad: 3 april 2017, 09:11
Uppdaterad: 3 april 2017, 09:15

Här är Försvarsmaktens första kampanj efter återinförandet av allmänna värnplikten.

Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenVoltB-Reel

AT

Amanda Törner

amanda.torner@dagensmedia.se


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

I höstas gick Försvarsmakten ut i en bred varumärkeskampanj, den första med reklambyrån Volt, kallad "Du nya, du fria" med syftet att få fler att förstå vad Försvarsmakten faktiskt är och gör.

Under parollen "Hur många skäl behöver du?" kommer nu steg två, en rekryterande insats som tar vid där förra kampanjen slutade. Kampanjen, som syftar till att lyfta några av de skäl som finns till att arbeta i Försvarsmakten, är den första efter att det tidigare i mars beslutades att totalförsvarsplikten kommer tillbaka.

– Vi har gått ut med information kring nyheten tidigare, men inte gjort några köpta kampanjer. Vår ambition är att kommunikationen ska verka inkluderande, oavsett om man kommer in i försvaret via plikt eller frivilligt. I budskap och tonalitet ska det vara tydligt att det oavsett finns ett mervärde för den enskilde, säger Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten, till Dagens Media.

Han säger att kampanjen är en naturlig förlängning av höstens kampanj, när man satte ett varumärkesperspektiv på Försvarsmakten och lyfte varför man är en relevant aktör i samhället.

– Det vi gör nu är att fokusera på arbetsgivarperspektivet, och nyttan med att befinna sig inom Försvarsmakten, oavsett om det är genom militär grundutbildning eller i en vidare karriär. Bilden av Försvarsmakten bygger en hel del på generella föreställningar – vi vill påvisa de andra delarna, som är mer relaterbara till den egna vardagen, fortsätter Robert Forss.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Volt och sträcker sig över print, utomhus, digitalt, TVC och bio. Digitala delar av kampanjen har gjorts i samarbete med Ottoboni, reklamfilmerna är signerade B-Reel’s regissör Mikael Marcimain och stillbilderna av Acne’s Erik Wåhlström.

Här de två andra filmerna:

Getingen

Alex

Bakom kampanjen:

Försvarsmakten:

Robert Forss- Marknadschef

Nemo Stjernström- Projektledare

Johan Landegren- Varumärkesstrateg

Pia Ohlén- Internkommunikation

Anders Sjödén- Digitala medier

Anders G Jansson- Bildkoordinator

Henrik Ströby- kampanjanalys

 

Volt: 

Malin Almqvist – Projektledare

Camilla Ryttare - Produktionsledare

Henrik Stampe – Strateg

Linus Bronge – AD

Oskar Pernefeldt – AD

Jörgen Berglund – AD

Johanna Johansson – AD

Lisa Vaccino – AD

Petter Nylind – Copywriter

Daniel Vaccino – Copywriter 

Cornelia Wangel - Planner

Erica Knutsson Thelin – Planner

Per Sturesson – Digital Producer

Åsa Stjärnquist – Originalare

Staffan Kjellvestad – Visualizer

Simón Jesus Ubeira – Motion Designer

 

Acne Photography:

Erik Wåhlström, Fotograf

Maria Somajo, Producent

Sofia Quintero, Agent

 

B-Reel Films:

Mikael Marcimain – Regissör

Rikard Åström – EP

Lina Ehrenpreis – Producent

 

Always Frank:

Johan Svensson – Byråproducent

 

PhD:

Eva Samuelsson – Kundansvarig

 

Ottoboni:

Pär Stålberg - Produktionsledare

Linda Lagergren - Produktionsledare

Magnus Lindeberg - Front-end-utveckling

Andreas Viklund - Front-end-utveckling

Motti Rapport - Back-end-utveckling

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev