Kampanjer
Viktiga skäl bakom Försvarsmaktens nya kampanj
Publicerad: 3 april 2017, 09:11
Uppdaterad: 3 april 2017, 09:15
Här är Försvarsmaktens första kampanj efter återinförandet av allmänna värnplikten.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
I höstas gick Försvarsmakten ut i en bred varumärkeskampanj, den första med reklambyrån Volt, kallad "Du nya, du fria" med syftet att få fler att förstå vad Försvarsmakten faktiskt är och gör.
Under parollen "Hur många skäl behöver du?" kommer nu steg två, en rekryterande insats som tar vid där förra kampanjen slutade. Kampanjen, som syftar till att lyfta några av de skäl som finns till att arbeta i Försvarsmakten, är den första efter att det tidigare i mars beslutades att totalförsvarsplikten kommer tillbaka.
– Vi har gått ut med information kring nyheten tidigare, men inte gjort några köpta kampanjer. Vår ambition är att kommunikationen ska verka inkluderande, oavsett om man kommer in i försvaret via plikt eller frivilligt. I budskap och tonalitet ska det vara tydligt att det oavsett finns ett mervärde för den enskilde, säger Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten, till Dagens Media.
Han säger att kampanjen är en naturlig förlängning av höstens kampanj, när man satte ett varumärkesperspektiv på Försvarsmakten och lyfte varför man är en relevant aktör i samhället.
– Det vi gör nu är att fokusera på arbetsgivarperspektivet, och nyttan med att befinna sig inom Försvarsmakten, oavsett om det är genom militär grundutbildning eller i en vidare karriär. Bilden av Försvarsmakten bygger en hel del på generella föreställningar – vi vill påvisa de andra delarna, som är mer relaterbara till den egna vardagen, fortsätter Robert Forss.
Kampanjen är framtagen tillsammans med Volt och sträcker sig över print, utomhus, digitalt, TVC och bio. Digitala delar av kampanjen har gjorts i samarbete med Ottoboni, reklamfilmerna är signerade B-Reel’s regissör Mikael Marcimain och stillbilderna av Acne’s Erik Wåhlström.
Här de två andra filmerna:
Bakom kampanjen:
Försvarsmakten:
Robert Forss- Marknadschef
Nemo Stjernström- Projektledare
Johan Landegren- Varumärkesstrateg
Pia Ohlén- Internkommunikation
Anders Sjödén- Digitala medier
Anders G Jansson- Bildkoordinator
Henrik Ströby- kampanjanalys
Volt:
Malin Almqvist – Projektledare
Camilla Ryttare - Produktionsledare
Henrik Stampe – Strateg
Linus Bronge – AD
Oskar Pernefeldt – AD
Jörgen Berglund – AD
Johanna Johansson – AD
Lisa Vaccino – AD
Petter Nylind – Copywriter
Daniel Vaccino – Copywriter
Cornelia Wangel - Planner
Erica Knutsson Thelin – Planner
Per Sturesson – Digital Producer
Åsa Stjärnquist – Originalare
Staffan Kjellvestad – Visualizer
Simón Jesus Ubeira – Motion Designer
Acne Photography:
Erik Wåhlström, Fotograf
Maria Somajo, Producent
Sofia Quintero, Agent
B-Reel Films:
Mikael Marcimain – Regissör
Rikard Åström – EP
Lina Ehrenpreis – Producent
Always Frank:
Johan Svensson – Byråproducent
PhD:
Eva Samuelsson – Kundansvarig
Ottoboni:
Pär Stålberg - Produktionsledare
Linda Lagergren - Produktionsledare
Magnus Lindeberg - Front-end-utveckling
Andreas Viklund - Front-end-utveckling
Motti Rapport - Back-end-utveckling