Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Vikannonsen som visar varför du ska ta bussen

Publicerad: 21 Maj 2018, 11:57
Uppdaterad: 21 Maj 2018, 11:58

Bild på hur annonsen ser ut före och efter vikning.

Västtrafik i finurlig vikannons för att få människor att se fördelarna med att åka kollektivt.


Ämnen i artikeln:

Västtrafik

I en printannons som gått både i GP:s helgbilaga och hos Nöjesguiden vill Västtrafik få fler att se fördelarna med kollektivttrafik när Göteborg växer.

"Tack för att du har tålamod i trafiken. Det blir trångt när vi inte reser tillsammans", lyder copyn för annonsen. Bilden visar en kaosartad gata fylld med bilar, men genom att vika ihop annonsen blir endast en blå buss kvar på en tom gata. Texten bildar nu istället meningen: "Tack för att du reser tillsammans", vilket är Västtrafiks budskap sedan flera år tillbaka.

Vikannonsen är en del i en större kampanj som tar upp både trängsel och köer i och med den stora ombyggnationen som pågår i Göteborg just nu.

– Trafiksituationen kommer påverkas nu när det byggs så intensivt. Men att resa kollektivt hjälper verkligen. Om alla resenärer i en fullsatt buss istället körde själva i bil, skulle de bilda en bilkö på hundratals meter, säger Lars Backström, vd på Västtrafik, i ett pressmeddelande.

Bakom vikannonsen står Forsman & Bodenfors.

– Att fysiskt vika bort bilarna visar fördelarna med bussen på ett nästan övertydligt sätt. Det ryms många bilar i en buss, helt enkelt. Annonsen är ju en slags hommage till Al Jaffee och hans briljanta viksidor i de gamla Mad-tidningarna. Vi får hoppas att han gillar kollektivtrafik, säger Lars Jansson, art director på Forsman & Bodenfors, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Västtrafik

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.