Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Viasat riskerar drunkna i tv-tablåer

Publicerad: 17 juni 2009, 13:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Viasat uppmanar svenska folket att skicka in tv-tablån och göra sig fri från tv-tider i årets största kampanj. Vd Hans Skarplöth är återigen frontfigur i reklamen som lanserar Viasats video-on-demand-tjänst. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Viasat On Demand har varit ute på marknaden sedan i höstas, men det är först nu som bolaget slår på stora trumman. Tjänsten lanseras med årets största kampanj, signerad Volontaire.

– Vi vill ta en tydlig position utifrån vår payoff ”Underhållning på dina villkor”. Den här tjänsten handlar verkligen om det och vi tycker den är en revolution för tv-tittandet, säger Hans Skarplöth, vd för Viasat.

Reklamen utgår från att tv-tablån blir överflödig eftersom VOD-tjänsten ger tittarna möjlighet att själva välja sina program ur Viasats bibliotek. Svenska folket uppmanas att istället skicka in sina tv-tablåer till Viasat. På så sätt är de med i sommarens sju utlottningar av VOD-paket. Hans Skarplöth är budbärare i tv-reklamen och på nätet kan alla följa den växande högen av tv-tablåer.

– Utmaningen är att på ett enkelt sätt förklara nyttan med tjänsten genom att knyta an till något som är lätt att förstå – tv-tablån. Budskapet är kort och gott att tv-tablån är överflödig, säger Hans Skarplöth.

Hur känns det att agera reklampelare?

– Det är tvådelat. Både Volontaire och vår marknadschef har tyckt att det är viktigt med trovärdighet och att det mest trovärdiga är att använda mig istället för inhyrda stjärnor.

Ser du någon risk att ni drunknar i tv-tablåer?

– Det återstår att se. Det finns ju ganska många tv-tablåer i landet. Jag är lite orolig för vår stackars vaktmästare som ska ta hand om posten.

Denna vecka blir det tv-reklam i TV4 och MTG:s fritv-kanaler. Radiospottarna hörs i MTG Radio och på torsdag presenteras kampanjen på ett uppslag i Aftonbladet. Printannonserna ska ligga i anslutning till dagstidningarnas tv-tablåer. På webben kan man följa kampanjen och läsa mer om Viasat On Demand. PHD är mediebyrå.

VOD-tjänsten, som kräver en viss typ av box, ger kunderna tillgång till ett stort antal program från Viasats dokumentärkanaler och TV1000. Dessutom tillhandahåller tjänsten webbtv-innehållet för MTG:s fritv-kanaler och SVT Play, sedan SVT hoppade på tåget förra veckan.

– Tjänstens innehåll beror på vår tillgång till rättigheter, så det kommer att ta tid innan allt finns tillgängligt. SVT Play är det stora loket i den här tjänsten, men vi förhandlar självklart med andra leverantörer och vill ha in så mycket innehåll som möjligt, säger Hans Skarplöth.

Reklambyrå: Volontaire

Mediebyrå: PHD

Produktionsbolag: Stiller Studios

Produktionsbolag webb: Swiff

Regissör: Mauricio Molinari

Producent: Jenny Serneholt

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.