Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Vi vill spegla varumärkets personlighet"

Publicerad: 25 Augusti 2017, 05:00
Uppdaterad: 24 Augusti 2017, 13:11

"Det här är första gången vi gör något sådant här", säger Alia Jassim, varumärkeschef för Risifrutti.

Varumärkeschefen Alia Jassim berättar om idén bakom Risitutti-kampanjen och bemöter kritiken mot kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Under augusti och september månad byter Risifrutti namn till Risitutti för att uppmärksamma och visa stöd till Bröstcancerfonden, något som Dagens Media berättat om tidigare. Kampanjen har även fått hashtaggen #kollaenextragång.

Alia Jassim som är varumärkeschef för Risifrutti berättar hur kampanjen kom till.

– Risifrutti är ett välkänt varumärke och en stor del av vår målgrupp är just kvinnor. Med den här kampanjen vill vi få kvinnor att verkligen stanna upp, känna efter och kolla upp sina bröst, säger hon.

Har ni gjort någon form av namnbyte tidigare i samband med en kampanj?

– Nej, det här är första gången vi gör något sådant här. Vi har sedan några år tillbaka funderat på vad vi kan göra för kampanj för att uppmärksamma Bröstcancerfonden. Då har det mer varit tankar på att byta ut de vita förpackningarna till rosa, men det här idén känns mer rätt i magen. Sättet den här kampanjen kan skapa uppmärksamhet på är helt annorlunda.  

Vissa har kritiserat kampanjen och pekat på att företag alltför lättvindigt kan hävda att man stödjer olika organisationer utan att faktiskt bidra med någon förändring eller faktiska pengar.

– Vi ville inte göra en "köp en produkt och skänk en krona-kampanj" och skylta med att vi skänker pengar. Kampanjen syftar till att få fler kvinnor att kolla brösten och lyfter vikten av självundersökning.

Skänker ni några pengar också?

– Under den här perioden som kampanjen går skänker vi 100.000 kronor som går till BRO:s arbete med forskning, stöd och rehabilitering för cancerdrabbade medlemmar i BRO.

Vad har man att vinna som företag på att göra en kampanj för den här typen av organisationer?

– I dag är det självklart för företag att ta någon form av samhällsansvar. Vi ville spegla varumärkets personlighet och visa på lekfullheten i Risifrutti. Vår mission för varumärket Risifrutti är att sprida positiv energi och många får nog ett leende på läpparna när de ser förpackningarna som kopplar fint an till den viktiga frågan om självundersökning.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev