Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Vi vill ha en riktig grek"

Publicerad: 26 Oktober 2012, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Lindahls grekiska yoghurt ska prydas av en ”äkta grek”. Men mejeribolaget kommer "för all framtid” att låta den omtalade greken från Delphi pryda deras turkiska yoghurt.


Efter det stora bildbråket – där en äldre grekisk man hemmahörande i Delphi stämde Lindahls för att utan tillåtelse ha satt hans nuna på sin turkiska yoghurt – vill mejeribolaget nu visa att man lärt av sina misstag.

När Lindahls nu ska göra om designen på sin grekiska yoghurt gör företaget en full pudel.

”Mannen på vår Turkiska Yoghurt visade sig vara grek, men vi lär oss av våra misstag. Nu söker vi en äkta grek som ny frontfigur på vår Grekiska Yoghurt”, skriver Lindahls på sin hemsida.

Bolaget har även lanserat sajten hittagreken.se. Där kan män mellan 50-80 år med ursprung i Grekland ladda upp ett foto på sig själv för att vara med i tävlingen om att få sitt ansikte på Lindahls yoghurthinkar.

– På vår turkiska yoghurt har vi en grek, som vi trodde var turk. När vi nu ska göra om vår grekiska yoghurt vill vi göra det på riktigt, och se till att vi har en riktig grek, säger Jenny Lundell, marknadskoordinator på Lindahls.

Är det många som har sökt?

– Ja, väldigt många fina greker har vi hittat. Vi har några favoriter som vi ska titta närmare på.

Hur mycket kommer ni att betala för en ”äkta grek”?

­– Det är ingen fast summa, utan det blir en förhandlingsfråga.

Att byta ut den grekiske mannen på den turkiska yoghurten mot en "äkta turk" är det dock inte tal om. Tvärtom har Lindahls till och med inkorporerat honom i bolagets logotype.

– Vi kommer att ha kvar honom. Vi är väldigt förtjusta i honom.

Är inte det hyckleri?

– Vi vill inte ta bort honom eftersom han är väldigt förknippad med vår yoghurt och våra hinkar. Man får tänka att det helt enkelt blev fel förra gången och att vi nu när vi har chansen med den grekiska yoghurten vill göra allt rätt.

Kampanjen görs i samarbete med designbyrån Neumeister.

Enligt Jenny Lundell gav den förlikning som Lindahls nådde med den grekiske mannen rätt att använda hans ansikte på sina produkter ”för all framtid”. Dagensmedia.se kunde tidigare i dag berätta att IMS Bildbyrå, som sålde den omtalade bilden på den grekiske mannen, begärts i konkurs.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.