Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

”Vi tappade bra case på vägen”

Publicerad: 19 Juni 2012, 11:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Dagensmedia.se träffar Liv Sandberg, ledamot i Mediajuryn. Hon tycker att bedömningsförfarandet borde ses över.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dagensmedia.se träffar Starcoms Liv Sandberg precis innan hon ska bege sig hem till Sverige igen. Ännu har inte vinnarna i Media avslöjats, vilket gör att hon inte får kommentera bidragen.

– Det har varit väldigt spännande och är en fantastisk möjlighet att insupa case och träffa spännande människor. Det har varit jättekul, säger hon om juryveckan.

I år hade Media 3247 bidrag, vilket är en ökning på 12 procent jämför med förra året. Men de många bidragen är inte bara till godo.

– Jag är glad att kategorin ökar och att det blir viktigare och viktigare för varje år, men jag känner att vi i juryn hade lite för kort tid på oss. Man hinner inte gå igenom alla case och flera av de svenska bidragen såg jag inte ens, säger Liv Sandberg.

Hon tycker att bedömningsförfarandet borde ses över, trots att juryn i år fått en dag extra jämfört med förra året. I vissa kategorier gör exempelvis juryledmöterna en del av urvalet hemma, men i Media får de ingen förhandsvisning.

– Jag har en känsla av att vi tappade bra case på vägen och jag hade hoppats på att det skulle finnas mer tid för diskussion. Nu blev det mycket handuppräckning.

Liv Sandberg antyder också att juryordföranden Mainardo de Nardis, från OMD, haft för mycket egenintresse i bidragen.

– Det vore bättre med en helt neutral ordförande, någon som inte har egna intressen i bidragen. Ordföranden påverkar ändå rätt så mycket.

Starcom var den enda svenska mediebyrån på shortlist. Enligt Liv Sandberg behöver mediebyråerna bli bättre på att paketera sina case. Cirka 80 procent av bidragen på shortlist kom från reklambyråer, berättar hon.

– Nu var det mycket event och stunts som premierades, och det är svårt att paketera och bryta igenom med ett solitt mediestrategiskt case.

Vinnarna i Media avslöjas klockan 21:30 ikväll.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.