Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Vi satte frukosten i vrångstrupen"

Publicerad: 20 September 2011, 09:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:57

En Byggmax-annons som använder sig av en same-vits har retat upp reklambyrån Vinter i Luleå.


Ämnen i artikeln:

Vinter

I dagens DN syns en Byggmax-annons som driver med den svenska och engelska innebörden av ordet "same". Medarbetarna på reklambyrån Vinter reagerade direkt när de såg annonsen och skrev ett argt inlägg om den på sin blogg.

Ella Jonsson, copywriter på Vinter, säger till dagensmedia.se:

– Vi är upprörda hela gänget, det är ett gott exempel på superdålig kommunikation. Det är en parodi på urbefolkningen som visar på låg respekt och dålig kunskap. Vi satte frukosten i vrångstrupen.

Jacob Notlöv är marknadschef på Byggmax och berättar att annonsen är framtagen inhouse. Han säger att tanken inte var att parodiera samer.

– Tanken var att skapa uppmärksamhet med en ordvits. Reklam är alltid föremål för tyckande. Vi tycker en sak och vi ville inte driva med samer utan skapa en ordvits.

Hur ställer ni er till kritiken som annonsen har fått?

– Det är tråkigt om många tycker att den driver med samer, men jag tror inte att det är så många som gör det.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Vinter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev