måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

"Vi har tänkt som apor"

Publicerad: 20 februari 2012, 15:40
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Bananer är fortfarande apmat. Saatchi & Saatchi har tillsammans med Hobby Animation gjort tre nya filmer åt Gainomax.


RL

Rebecka Lindberg


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

– Det är bisarra saker som den här apan tänker på, vilket passar bra i tecknat, säger Gustav Egerstedt, AD på Saatchi & Saatchi.

Konceptet är detsamma som de senaste sju åren, Banans are for monkeys. De levande aporna har dock blivit utbytta mot animerade apor.

– Det är ganska dyrt att filma apor, så det är en budgetfråga, säger Gustav Egerstedt.

Det här är första gången Gainomaxs reklamfilmer är animerade. Gustav Egerstedt berättar att de haft animerade apor i printreklam tidigare.

– Eftersom det är animerat har vi kunnat göra saker vi annars inte skulle kunnat göra. Vi tror apor tänker på rätt speciella saker och vi har försökt tänka som dem, säger Gustav Egerstedt.

Filmerna sänds i nuläget på Aftonbladet-tv och Expressen-tv.

– Gainomax brukar använda filmerna ganska länge, så i sommar kanske den går på tv, säger Gustav Egerstedt.

Målgruppen är vardagsmotionärer.

Gustav Egerstedt lyfter speciellt fram illustratören Kristofer Ström.

– Han har förverkligat våra visioner till 100 procent, sager Gustav Egerstedt.

Arbetsgrupp

Copywriter: Amalia Pitsiava

Art director: Gustav Egerstedt

Planner: Linn Johnsson

Projektledare: Jonas Björlin

Produktionsledare: Marie Nodbrink

Produktionsbolag: Hobby Animation

Regissör/illustratör: Kristofer Ström

Producent: Niklas Adolfsson

Uppdragsgivare: Norrmejerier, Rikard Höög

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev