Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Vi gör det andra pratar om"

Publicerad: 20 Juni 2012, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:18

Visit Swedens marknadschef Maria Ziv och Svenska Institutets kommunikationsstrateg Jenny Hagblom jublar över framgångarna med @sweden-kontot. "Volontarie har gjort ett fantastiskt jobb!"


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

– Vi är jättestolta över erkännandet. Med @sweden gör vi det många andra bara pratar om. Alla säger att man inte kan kontrollera sitt varumärke, men få vågar lämna över det i andras händer som vi gör, säger Maria Ziv till dagensmedia.se.

Hon fortsätter:

– Det känns extra bra efter förra veckans diskussioner om kontot, när många ifrågasatte om vi gått för långt. Att då få det erkännande från Cannes-juryn känns väldigt bra.

Att priset dessutom innebär ännu mer internationell uppmärksamhet för Sverige och svenskarna känns extra bra, säger Maria Ziv.

– Bitarna faller på plats.

Hur vill du ta Curators of Sweden vidare efter detta?

–  Vi har märkt att svenskar är populära utomlands och är bra att använda i kommunikationen om Sverige. Vi visar det autentiska Sverige, inte bara vykortsvackra bilder, och jag vill gå vidare och jobba mer med att lyfta fram svenskarna som en av Sveriges stora fördelar. Det känns väldigt spännande.

Jenny Hagblom på Svenska Institutet är också på plats i Cannes.

– Priset är ett bevis på att det är idén som betyder något, även om det är en liten byrå och en begränsad budget. Det handlar om att använda rätt kanal på rätt sätt, säger hon.

Efter Nyheter24-bloggaren Sonja Abrahamssons kontroversiella twittrande på @sweden-kontot förra veckan, har amerikanske komikern Stephen Colbert flera gånger pratat om @sweden i sitt pratprogram The Colbert Report, och driver en kampanj för att få ta hand om kontot en vecka.

Enligt Maria Ziv är det inte uteslutet att han får chansen.

– Vi är väldigt glada över uppmärksamheten och märker att vi får nya följare varje gång han nämner oss. Vi diskuterar om vi ska lämna över kontot, trots att han inte är svensk, men det är viktigt att vi behåller vår integritet. Vi tänker inte sälja ut oss för att få publicitet, men vi tittar fortfarande på om vi kan hitta en koppling som gör att Stephen Colbert kan bidra till att bygga Sverige-bilden, säger hon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.