Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Veolias fjärrtåg blir "Snälltåg"

Publicerad: 21 November 2013, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Veolia Transports fjärrtågsverksamhet blir Snälltåget. Bakom varumärkesarbetet står Acne Advertising och Georgson & Co.


Ämnen i artikeln:

Acne Advertising

Snälltåg kommer ursprungligen från Schnellzug, det tyska ordet för snabbtåg, och användes i Sverige fram till 1980-talet.

Nu återinför Veolia begreppet när man byter namn på sin fjärrtågsverksamhet till Snälltåget.

Förhoppningen är att namnet ska associeras till priser som är snälla mot plånboken samt ett vänligt kundbemötande.

Den visuella identiteten har tagits fram av Acne Advertising medan Georgson & Co ligger bakom strategiarbetet.

– Vi vill inte bara erbjuda bra priser utan satsar även mycket på att ge kommunikationen med våra resenärer en personlig prägel. Redan på nackstöden uppmuntrar vi våra resenärer att säga hej till en medresenär, säger Veolia Transports marknadschef Eva Tiséus i ett pressmeddelande.

Snälltåget trafikerar sträckan Stockholm-Malmö året om. På vintern förlängs sträckan till Åre och på sommaren kör Veolia också nattåg på sträckan Malmö-Berlin.

Arbetsgrupp

Acne Advertising

Kundansvarig: Jesper Ander

Creative director: Erik Bergqvist

Copy: Adam Springfeldt

Art director: Anna Kask

Projektledare: Sofia Orrheim

Grafisk formgivare: Moses Voigt

Originalare: Oliver Juan Svensson

 

Approach

Staffan Rydergård

Johan Driessen

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Acne Advertising

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.