Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

VD:n lär sig fyra språk – för att locka taxichaufförer

Publicerad: 28 Juni 2017, 05:00
Uppdaterad: 28 Juni 2017, 06:08

Cabonlines vd Thomas Ekman.

För att nå ut till nya förare använder sig Cabonlines vd Thomas Ekman av ett nytt rekryteringsgrepp.


Uppgifter från Taxiförbundet visar att det just nu saknas över 3000 chaufförer och att behovet är stort i hela landet. Därför går Cabonline ut i en rekryteringskampanj med målet att skapa 2000 nya jobb inom Nordens största taxiflotta.

För att nå ut till nya förare använder sig bolagets vd Thomas Ekman av ett nytt rekryteringsgrepp.

Under våren har han tagit hjälp av nuvarande medarbetare för att lära sig de – utöver svenska – fyra vanligast förekommande modersmålen bland bolagets förare: arabiska, turkiska, somaliska och persiska.

Tillsammans har man skapat en serie rekryteringsfilmer, där han använder språkkunskaperna och söker nya medarbetare, på förarnas modersmål.

– Vi genomför idag över 60 000 resor om dagen genom de bokningar som görs via våra digitala plattformar. Men efterfrågan på våra tjänster är högre än så och ökar ständigt, därför behöver vi nu fler chaufförer. Det finns en rad politiska förslag, såsom att sänka minimiåldern för chaufförer från 21 till 19 år, som syftar till att bredda rekryteringsbasen och få fler i arbete, men innan beslut om det tas gräver vi där vi står. Här ser vi mångfalden bland våra förare som en av våra främsta konkurrensfördelar i mötet med våra kunder, ett faktum som vi nu även vill lyfta i mötet med framtida medarbetare, säger Thomas Ekman i ett pressmeddelande.

Med start igår 27 juni kommer filmerna att synas på bland annat Facebook och Instagram, men framförallt kommer de att göras tillgängliga för befintliga medarbetare som kan sprida rekryteringsfilmerna i sina egna nätverk.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.