Vattenfalls miljöreklam är vilseledande

Vattenfall fälls av Reklamombudsmannen för sin reklamfilm om miljöhjältar. Filmen anses vara vilseledande.

Vattenfalls reklamfilm visar upp flera bilder av en kvinna, samtigt som en speakerröst bland säger”Är du en miljöhjälte utan att veta om det? Om du värmer ditt hem eller din arbetsplats med fjärrvärme så är du en av fyra miljoner människor som bidrar till en bättre miljö. Sträck då på dig lite extra – du är faktiskt en miljöhjälte”.

Sedan syns Vattenfalls logotyp och texten ”Vattenfall, värme för miljömedvetna”. I en finstilt text under detta står ”Fjärrvärmeproducerad på ett enda ställa med modern rening. www.vattenfall.se”.

En privatperson har anmält reklamen för att den är vilseledande. Detta eftersom att Vattenfall använder sig av kolkraft, vilket inte är miljövänligt. I sitt yttrande säger dock Vattenfall att de inte har använt sig av uttrycket "miljövänligt" i reklamen, utan att kunden i reklamfilmen är en "miljöhjälte" eftersom att hon använder fjärrvärme, som är producerad på ett ställe.

Reklamombudsmannen går dock på anmälarens linje och säger att tittarna kan tro att de begrepp som används i reklamen handlar om andra miljöfördelar än att fjärrvärmen är producerad på ett ställe.

"Sammanfattningsvis finner nämnden att det av reklamfilmen inte tydligt framgår i vilket eller vilka hänseenden som uttrycken ”miljöhjälte” och ”bidrar till en bättre miljö” ger fördelar från miljösynpunkt. Reklamfilmen är därför vilseledande och innehåller vilseledande miljöpåståenden", skriver nämnden i sin bedömning.

– Vi accepterar utslaget och tar till oss av kritiken, med detta lär vi oss hur vi blir bättre på att kommunicera miljöfrågor. Det är glädjande att våra argument håller men vi har inte kommunicerat dem tillräckligt tydligt. Vi kan dra viktig lärdom av det här, säger Maria Lidzell, pressekreterare på Vattenfall, till dagensmedia.se.

Publicerad 2011-10-20 04.15Uppdaterad 2015-12-06 14.54

Dela artikeln: